Pedagogisk dokumentation i förskolan. En studie om pedagogernas möjligheter och hinder för arbete med dokumentation utifrån barns perspektiv.
Sammanfattning
Abstract
Vi har i vår studie undersökt pedagogers upplevelser av att arbeta med pedagogisk
dokumentation i förskolan. I studien undersöks det hur verksamma pedagoger upplever
uppdraget med att dokumentera och reflektera kring sitt arbete i sin verksamhet, i enlighet
med ett synsätt på barnet som kompetent och delaktig i pedagogisk dokumentation. I studien
diskuterar vi och reflekterar kring tre frågeställningar: Hur beskriver förskollärarna syftet med
den pedagogiska dokumentationen? Vilka aspekter menar förskollärare ingår i deras praktiska
arbete med pedagogisk dokumentation? Vilka möjligheter och svårigheter upplever
pedagoger i sitt arbete när det gäller att bedriva dokumentationen utifrån barns perspektiv?
Vi analyserar och diskuterar vårt material med hjälp av begreppen barnperspektivet och barns
perspektiv. Vårt resultat bygger på intervjuer med tre olika förskollärare. Studien är därför
utav kvalitativ karaktär eftersom den bygger på dessa förskollärares berättelser samt tar stöd i
tidigare forskning kring pedagogisk dokumentation. Resultatet visar att förskollärare är
överens om att pedagogisk dokumentation som arbetsverktyg ska utgå från barnet och respekt
och lyhördhet för individen blir här viktigt. Dock belyser de att det finns dilemman som
ibland gör att det inte är möjligt för dem att utföra dokumentationen med den kvalitet de
skulle önska. Den främsta anledningen tycks vara tidsbristen och vad detta medför i
pedagogens praktiska verksamhet.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2015Författare
Forsberg, Hanna
Nyckelord
Pedagogisk dokumentation
barnperspektivet samt ba
Språk
sv