• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Musiksamling i förskolan – en metod för språkutveckling. En observationsstudie av musikens betydelse för barns språkutveckling i en mångkulturell förskola

Sammanfattning
Abstract Syfte Detta arbete syftar till att undersöka musikens roll i barns språkutveckling i en samling på en mångkulturell förskola utifrån ett sociokulturellt perspektiv. Fokus ligger på att undersöka huruvida musik gynnar eller missgynnar barnens språkutveckling. Det generella syftet med studien är att utforska vilken inflytande musiken har i förskolans värld av språkutveckling i observationerna där det även ingår hur material och miljö främjar eller hindrar språket. Detta görs genom att observera barngruppen, utöver musiksamlingen, 0 minuter före och 0 minuter efter själva samlingen. Forskningsfråga: 1. Hur utmanas flerspråkiga barns språkutveckling i en musiksamling av pedagogerna? 2. Vad ger miljön och material för möjligheter samt hinder för barns språkutveckling vid en samling? 3. På vilket sätt ger pedagogen stöttningar till barngruppen där alla blir delaktiga i samlingen? Metod Undersökningen är en observationsstudie av både pedagogerna och barngrupperna i en styrd aktivitet. Aktiviteten som observerades var samlingen på två avdelningar vid en förskola i Göteborgsområdet. Observationstillfällena ägde rum under fem dagar. Sammanlagt gjordes 15 kortare observationer i barngruppen, barn och pedagoger observerades i tre omgångar, före, under och efter sångsamlingen. Resultat Resultatet visar att pedagogerna arbetar medvetet med att utveckla flerspråkiga barns språkutveckling via sångsamlingar. Genomgående i alla sångsamlingarna uppmärksammar vi att musiken har en stor betydelse för flerspråkiga barns språkutveckling. Exempelvis utvecklade barnen olika begrepp inom det verbala språket, ordförråd från sångerna och rytmik från klappning samt språkmelodi. En av slutsatserna är att musiken har god potential att stimulera och utmana barnens språkutveckling då de rör sig i en nära språklig utvecklingszon. Inom det sociala samspelet skapas det gemenskap, då musiken fungerar som ett redskap vilket gör alla delaktiga oavsett de individuella språkliga förutsättningarna och utmaningarna. Relevans för läraryrket
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/40955
Samlingar
  • Examensarbete grundnivå
Fil(er)
gupea_2077_40955_1.pdf (1.007Mb)
Datum
2015
Författare
Kadir, Hamdiya
Nyckelord
Musik
Språkutveckling
Flerspråkighet
Sociokultu
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV