Dokumentation i förskolan. Förskollärares uppfattningar av dokumentation
Sammanfattning
Abstract
Dokumentation är en stor del av förskolans uppdrag. Dokumentation innebär att följa och
analysera barns utveckling och lärande för att synliggöra barns möjligheter till lärande och
utveckling i det pedagogiska arbetet. Syftet med dokumentation är alltså att samla in och
sammanställa material för att utvärdera och skapa möjligheter för utveckling av
verksamheten. Syftet med studien är att synliggöra förskollärares uppfattningar gentemot
dokumentation, i vilket syfte de dokumenterar och hur de använder sig av dokumentation i
förskolans verksamhet. Vi har utgått från en fenomenografisk ansats för att undersöka vilka
uppfattningar som förskollärare kan ha gentemot dokumentation. Studiens resultat är baserat
på intervjuer av fyra verksamma förskollärare i olika delar av Göteborg.
Skilda uppfattningar kring syftet med dokumentation och hur den ska göras har synliggjorts i
resultatet. En genomgående uppfattning är att barns delaktighet är viktigt i dokumentationen
för att förskollärare ska kunna skapa möjligheter för barnen att bli medvetna om sitt eget
lärande. Samtliga förskollärare menar att syftet med dokumentation är att skapa
lärandetillfällen genom att barnen är delaktiga i arbetet med att samla in och reflektera kring
dokumentation. Andra gemensamma uppfattningar är att dokumentation är ett sätt att
synliggöra för utomstående vad som sker i verksamheten och att dokumentation säkerställer
verksamhetens kvalitet. En uppfattning är att det finns vissa hinder i arbetet med
dokumentation i förskolans verksamhet. Tidsbrist och brist på struktur är aspekter som lyfts
fram. Det finns även uppfattningar av att det inte finns hinder för dokumentationsarbetet. I
studiens resultat synliggörs också en uppfattning av att förskollärare inte är säkra på hur de
ska arbeta med dokumentation. Vi diskuterar möjliga orsaker för vad det kan bero på och
kommer fram till att struktur är en faktor som påverkar förskollärares arbete med
dokumentation. Vi menar att det finns behov av kompetensutveckling för hur dokumentation
kan struktureras i förskolans verksamhet.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2015Författare
Smidje, Mathilda
Nyckelord
Dokumentation
systematiskt kvalitetsarbete
pedag
Språk
sv