Show simple item record

dc.contributor.authorHördegård, Ida
dc.date.accessioned2015-11-10T16:41:07Z
dc.date.available2015-11-10T16:41:07Z
dc.date.issued2015-11-10
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/41034
dc.description.abstractSyfte: Syftet med studien är att utifrån insamlade skriftliga individuella utvecklingsplaner belysa och problematisera identitetskonstruktionen av elever i grundsärskolan. Ytterligare ett syfte är att lyfta fram vilka strategier som skrivs fram för att eleverna ska nå kunskapsmålen. • På vilket sätt skrivs eleverna fram i de skriftliga individuella utvecklingsplanerna? • Hur är de skriftliga individuella utvecklingsplanerna konstruerade? • Vilken betydelse har skriftliga individuella utvecklingsplaner ur ett makt- och styrningsperspektiv? Teori: Studien använder sig av ett diskursanalytiskt angreppssätt, vilket har en socialkonstruktionistisk utgångspunkt där kunskap anses vara något som människor konstruerar tillsammans i social interaktion. I ett diskursanalytiskt angreppssätt står språket i fokus. Språket är en förutsättning för tanken och våra tankar om verkligheten är inte bara avspeglingar av den utan bidrar också till att skapa den existerande verkligheten. Metod: Som metodologisk ansats används diskursanalys. Diskursanalysen är inriktad mot texters innebörder. De individuella utvecklingsplanerna analyseras med hjälp av verktyg hämtade från diskursteorin, såsom tecken och nodalpunkter. Empirin i studien utgörs av 22 skriftliga individuella utvecklingsplaner från fem olika grundsärskolor i fem olika kommuner. Resultat: Studiens resultat visar att de insamlade skriftliga individuella utvecklingsplanerna strävar efter att forma både elevernas kunskapsmässiga-, sociala och beteendemässiga utveckling. Det framkommer i studien en rad begrepp som är betydelsefulla för konstruktionen av eleverna. Dessa begrepp utgörs bland annat av aktiv, intresserad, positiv och självständig. Resultatet visar en relativt hegemonisk diskurs där den basala färdighetsträningen är den återkommande strategin för att eleverna skall nå kunskapsmålen.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMagisteruppsatssv
dc.relation.ispartofseriesVT15 IPS13 LLU600sv
dc.subjectdiskursanalyssv
dc.subjectgrundsärskolasv
dc.subjectskriftliga individuella utvecklingsplanersv
dc.subjectmakt och styrningsv
dc.subjectidentitetsv
dc.titleSkriftliga individuella utvecklingsplaner i grundsärskolan - En diskursanalyssv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record