• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Språkutvecklande arbete i grundskolans och grundsärskolans senare del En fallstudie av fyra lärare som undervisar årskurs 6-8, ”Summa summarum är att ALLT är språkutvecklande"

Sammanfattning
Syfte: Syftet är att beskriva och jämföra vilka metoder två lärare i grundskolans och två lärare grundsärskolans senare del arbetar med utifrån skolans riktlinje för språkutvecklande arbetssätt när det gäller elevers språkutveckling samt hur lärarna uppfattar sitt arbete. Teori: Vygotskijs teori om ett sociokulturellt lärande går som en röd tråd genom hela arbetet. Via interaktion med andra ges barn en möjlighet att skapa sig en egen identitet. Då barn lär sig kommunicera med andra uppfylls även barns emotionella och sociala behov vilket leder till ökad självkänsla och utveckling. Metod: En kvalitativ metod där studien genomfördes med hjälp av fyra lärare. Två lärare i grundskolan och två i grundsärskolan har intervjuats och observerats. Intervjuerna och observationerna kompletterades med en granskning av verksamhetens skriftliga riktlinje för språkutveckling. Resultaten har analyserats och de båda verksamheterna har jämförts. Resultat & slutsats: Språklärarna menade att språkutveckling sker i samtliga ämnen. Den lärare som inte undervisar i språk ansåg däremot att fokus på språkutveckling borde ligga i just språkämnena. Samtliga informanter beskrev flera olika metoder under intervjuerna men hade svårt att namnge dem. Flera metoder ansåg de vara en självklarhet i undervisningen. De likheter och skillnader vi såg i deras arbetssätt tror vi grundade sig såväl i antalet elever som undervisades och i vilken skolform lärarna undervisade. Lärarna i grundskolan kände till och arbetade efter skolans rutin för språkutveckling medan lärarna i grundsärskolan inte kände till någon färdig rutin att arbeta utifrån. Samtliga lärares tankar och reflektioner utifrån sin egen undervisning stämde överens med hur de undervisade.
Examinationsnivå
Student Essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/41165
Samlingar
  • Magisteruppsatser (IPS)
Fil(er)
gupea_2077_41165_1.pdf (415.0Kb)
Datum
2015-11-28
Författare
Norinder, Kirsten
Poddaný, Helena
Nyckelord
Språkutvecklande arbetssätt
grundskolan
grundsärskolan
sociokulturellt perspektiv
lärare
interaktion
utveckling
Serie/rapportnr.
Magisteruppsats
VT15 IPS30 SLP600
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV