KULTUR I FÖRETAGETS TJÄNST - En kvalitativ studie om att bemästra kulturella olikheter i virtuella internationella arbetsgrupper
Abstract
Syftet med uppsatsen är att undersöka problemområden som kan uppstå i virtuella internationella arbetsgrupper och som kan härledas från kulturella olikheter. Syftet är även att identifiera nödvändiga strategier att möta denna problematik och uppnå ett effektivt samarbete.
De teorier som har används som analytiskt ramverk är Geert Hofstedes teori om kulturella dimensioner och Susan Wheelans teori om grupputveckling. Den förstnämnda behandlar kulturella skillnader mellan olika länder och den andra behandlar arbetsgruppers förutsättningar för ett effektivt samarbete.
Studien baserades på en kvalitativ metod där det empiriska materialet samlades in genom semi-strukturerade intervjuer med en låg grad av standardisering. Den låga graden av standardisering användes för att fokusera på intervjupersonernas egna uppfattningar och erfarenheter.
Resultatet visar att den kulturella problematik som uppstår i virtuella internationella arbetsgrupper främst beror på olika syn på relationen mellan chef och medarbetare, relationers betydelse, förhållningssätt till direktiv och förväntningar på ledarskap. Resultatet avslöjar även att strategier för att uppnå ett effektivt samarbete i dessa grupper är att lära av varandra, skapa ett öppet klimat, skapa ett förtroende och klargöra mål och ansvarsområden.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2015-12-01Author
Alverén, Rebecka
Keywords
kultur
kulturella olikheter
kulturmöten
nationella kulturskillnader
Language
swe