• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Sociology and Work Science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap
  • Kandidatuppsatser (Department of sociology and work science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Sociology and Work Science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap
  • Kandidatuppsatser (Department of sociology and work science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

KULTUR I FÖRETAGETS TJÄNST - En kvalitativ studie om att bemästra kulturella olikheter i virtuella internationella arbetsgrupper

Sammanfattning
Syftet med uppsatsen är att undersöka problemområden som kan uppstå i virtuella internationella arbetsgrupper och som kan härledas från kulturella olikheter. Syftet är även att identifiera nödvändiga strategier att möta denna problematik och uppnå ett effektivt samarbete. De teorier som har används som analytiskt ramverk är Geert Hofstedes teori om kulturella dimensioner och Susan Wheelans teori om grupputveckling. Den förstnämnda behandlar kulturella skillnader mellan olika länder och den andra behandlar arbetsgruppers förutsättningar för ett effektivt samarbete. Studien baserades på en kvalitativ metod där det empiriska materialet samlades in genom semi-strukturerade intervjuer med en låg grad av standardisering. Den låga graden av standardisering användes för att fokusera på intervjupersonernas egna uppfattningar och erfarenheter. Resultatet visar att den kulturella problematik som uppstår i virtuella internationella arbetsgrupper främst beror på olika syn på relationen mellan chef och medarbetare, relationers betydelse, förhållningssätt till direktiv och förväntningar på ledarskap. Resultatet avslöjar även att strategier för att uppnå ett effektivt samarbete i dessa grupper är att lära av varandra, skapa ett öppet klimat, skapa ett förtroende och klargöra mål och ansvarsområden.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/41207
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (Department of sociology and work science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap)
Fil(er)
gupea_2077_41207_1.pdf (654.2Kb)
Datum
2015-12-01
Författare
Alverén, Rebecka
Nyckelord
kultur
kulturella olikheter
kulturmöten
nationella kulturskillnader
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV