HR MED SLUTKUNDSPERSPEKTIV - En kvalitativ studie om HR:s påverkan på kundnöjdhet
Sammanfattning
Syfte: Att undersöka hur HR:s verksamhet kan utvecklas för att möta kundens ökade krav och
hur HR på så sätt kan bidra till verksamhetens affärsresultat.
Teori: Det transaktionella och det relationella har använts som övergripande teoriperspektiv.
Som fördjupningsgrenar i dessa har även transaktions- och relationsmarknadsföring,
Porters värdekedja, Service Management samt HR-transformationen behandlats.
Metod: Studien är kvalitativ och kontexten som använts är ett telekomföretag som genomgått
en HR-transformation. Datainsamlingen har skett genom 13 semistrukturerade
intervjuer med HR-medarbetare och chefer. Den empiriska datan transkriberades och
analyserades därefter tematiskt.
Resultat: HR-medarbetare och chefer ser olika på vem som är deras kund och vilka de främst
arbetar gentemot. Det praktiska utfallet av HR-transformationen begränsar samspelet
mellan HR-funktionen och chefer, vilket påverkar HR:s möjlighet att vara nära affären
och den externa kunden. Detta begränsar i sin tur HR:s möjlighet att bidra till den
externa kundnöjdheten.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2016-01-04Författare
Traneroth, Isabelle
Orrö, Jeanette
Nyckelord
Kundnöjdhet
Extern kund
HR-transformation
Transaktionsperspektivet
Relationsperspektivet
Språk
swe