• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Sociology and Work Science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap
  • Kandidatuppsatser (Department of sociology and work science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Sociology and Work Science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap
  • Kandidatuppsatser (Department of sociology and work science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

HR MED SLUTKUNDSPERSPEKTIV - En kvalitativ studie om HR:s påverkan på kundnöjdhet

Sammanfattning
Syfte: Att undersöka hur HR:s verksamhet kan utvecklas för att möta kundens ökade krav och hur HR på så sätt kan bidra till verksamhetens affärsresultat. Teori: Det transaktionella och det relationella har använts som övergripande teoriperspektiv. Som fördjupningsgrenar i dessa har även transaktions- och relationsmarknadsföring, Porters värdekedja, Service Management samt HR-transformationen behandlats. Metod: Studien är kvalitativ och kontexten som använts är ett telekomföretag som genomgått en HR-transformation. Datainsamlingen har skett genom 13 semistrukturerade intervjuer med HR-medarbetare och chefer. Den empiriska datan transkriberades och analyserades därefter tematiskt. Resultat: HR-medarbetare och chefer ser olika på vem som är deras kund och vilka de främst arbetar gentemot. Det praktiska utfallet av HR-transformationen begränsar samspelet mellan HR-funktionen och chefer, vilket påverkar HR:s möjlighet att vara nära affären och den externa kunden. Detta begränsar i sin tur HR:s möjlighet att bidra till den externa kundnöjdheten.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/41388
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (Department of sociology and work science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap)
Fil(er)
gupea_2077_41388_1.pdf (953.1Kb)
Datum
2016-01-04
Författare
Traneroth, Isabelle
Orrö, Jeanette
Nyckelord
Kundnöjdhet
Extern kund
HR-transformation
Transaktionsperspektivet
Relationsperspektivet
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV