Show simple item record

dc.contributor.authorTraneroth, Isabelle
dc.contributor.authorOrrö, Jeanette
dc.date.accessioned2016-01-04T15:30:40Z
dc.date.available2016-01-04T15:30:40Z
dc.date.issued2016-01-04
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/41388
dc.description.abstractSyfte: Att undersöka hur HR:s verksamhet kan utvecklas för att möta kundens ökade krav och hur HR på så sätt kan bidra till verksamhetens affärsresultat. Teori: Det transaktionella och det relationella har använts som övergripande teoriperspektiv. Som fördjupningsgrenar i dessa har även transaktions- och relationsmarknadsföring, Porters värdekedja, Service Management samt HR-transformationen behandlats. Metod: Studien är kvalitativ och kontexten som använts är ett telekomföretag som genomgått en HR-transformation. Datainsamlingen har skett genom 13 semistrukturerade intervjuer med HR-medarbetare och chefer. Den empiriska datan transkriberades och analyserades därefter tematiskt. Resultat: HR-medarbetare och chefer ser olika på vem som är deras kund och vilka de främst arbetar gentemot. Det praktiska utfallet av HR-transformationen begränsar samspelet mellan HR-funktionen och chefer, vilket påverkar HR:s möjlighet att vara nära affären och den externa kunden. Detta begränsar i sin tur HR:s möjlighet att bidra till den externa kundnöjdheten.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectKundnöjdhetsv
dc.subjectExtern kundsv
dc.subjectHR-transformationsv
dc.subjectTransaktionsperspektivetsv
dc.subjectRelationsperspektivetsv
dc.titleHR MED SLUTKUNDSPERSPEKTIV - En kvalitativ studie om HR:s påverkan på kundnöjdhetsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg / Department of sociology and work scienceeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record