• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Sahlgrenska Academy / Sahlgrenska akademin
  • Institute of Medicine / Institutionen för medicin
  • Occupational and Environmental Medicine / Arbets- och miljömedicin
  • Arbete och Hälsa
  • View Item
  •   Home
  • Sahlgrenska Academy / Sahlgrenska akademin
  • Institute of Medicine / Institutionen för medicin
  • Occupational and Environmental Medicine / Arbets- och miljömedicin
  • Arbete och Hälsa
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Nedvarvning, återhämtning och hälsa bland lärare i grund- och gymnasieskolan

Abstract
Being a teacher demands commitment and active involvement. At the same time, the job contains elements that teachers may find difficult to put out of their minds when the working day is over. There may also be anticipatory tension prompted by the work of the day ahead. A failure to unwind and recuperate may result. Six items were constructed and combined to identify level of activation, unwinding and recuperation during the 24 hours of the day. The study group comprises 425 teachers from 12 schools in the Swedish county of Örebro. The application of cluster analysis to questionnaire data generated three distinct groups. About 20 percent of the teachers fell into a group denoted as "Tired and Troubled", representing a failure to unwind and recuperate. This group showed clearly more symptoms of ill-health, and greater absence through sickness and attendance when sick than the other two groups. Failure to unwind/recuperate is strongly related to aspects of the micro work situation but not to teachers' perceptions of more general organizational circumstances.
 
Studiens utgångspunkt är läraryrket som ett engagerande och aktivt arbete. Samtidigt innehåller det inslag, som kan vara svåra att frigöra sig från liksom anspänning inför nästa dags arbete. Bristande nedvarvning och återhämtning kan därmed bli en följd med risk för negativa hälsokonsekvenser. Sex frågor konstruerades och kombinerades för att identifiera aktivations-, nedvarvnings- och återhämtningsnivå under dygnet. En totalundersökning gjordes av 425 lärare i grund- och gymnasieskolan i 12 skolor i Örebro län. Klusteranalys av dessa frågor gav tre distinkta grupper. Cirka 20 procent av lärarna kan hänföras till gruppen "trötta och oroliga", vilket står för otillräcklig nedvarvning och återhämtning. Gruppen "Trötta och oroliga" har uttalat mera ohälsosymtom, sjukfrånvaro och sjuknärvaro än övriga två grupper. Nedvarvning/återhämtning har starkt samband med den nära arbetssituationen men däremot inte med synen på övergripande organisatoriska förhållanden.
 
Publisher
Arbetslivsinstitutet
URI
http://hdl.handle.net/2077/4154
Collections
  • Arbete och Hälsa
View/Open
ah1997_21.pdf (178.1Kb)
Date
1997
Author
Aronsson, G
Svensson, L
Publication type
report
ISBN
91-7045-443-4
ISSN
0346-7821
Series/Report no.
Arbete och Hälsa 1997:21
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV