• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Sahlgrenska Academy / Sahlgrenska akademin
  • Institute of Medicine / Institutionen för medicin
  • Occupational and Environmental Medicine / Arbets- och miljömedicin
  • Arbete och Hälsa
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Sahlgrenska Academy / Sahlgrenska akademin
  • Institute of Medicine / Institutionen för medicin
  • Occupational and Environmental Medicine / Arbets- och miljömedicin
  • Arbete och Hälsa
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Nedvarvning, återhämtning och hälsa bland lärare i grund- och gymnasieskolan

Sammanfattning
Being a teacher demands commitment and active involvement. At the same time, the job contains elements that teachers may find difficult to put out of their minds when the working day is over. There may also be anticipatory tension prompted by the work of the day ahead. A failure to unwind and recuperate may result. Six items were constructed and combined to identify level of activation, unwinding and recuperation during the 24 hours of the day. The study group comprises 425 teachers from 12 schools in the Swedish county of Örebro. The application of cluster analysis to questionnaire data generated three distinct groups. About 20 percent of the teachers fell into a group denoted as "Tired and Troubled", representing a failure to unwind and recuperate. This group showed clearly more symptoms of ill-health, and greater absence through sickness and attendance when sick than the other two groups. Failure to unwind/recuperate is strongly related to aspects of the micro work situation but not to teachers' perceptions of more general organizational circumstances.
 
Studiens utgångspunkt är läraryrket som ett engagerande och aktivt arbete. Samtidigt innehåller det inslag, som kan vara svåra att frigöra sig från liksom anspänning inför nästa dags arbete. Bristande nedvarvning och återhämtning kan därmed bli en följd med risk för negativa hälsokonsekvenser. Sex frågor konstruerades och kombinerades för att identifiera aktivations-, nedvarvnings- och återhämtningsnivå under dygnet. En totalundersökning gjordes av 425 lärare i grund- och gymnasieskolan i 12 skolor i Örebro län. Klusteranalys av dessa frågor gav tre distinkta grupper. Cirka 20 procent av lärarna kan hänföras till gruppen "trötta och oroliga", vilket står för otillräcklig nedvarvning och återhämtning. Gruppen "Trötta och oroliga" har uttalat mera ohälsosymtom, sjukfrånvaro och sjuknärvaro än övriga två grupper. Nedvarvning/återhämtning har starkt samband med den nära arbetssituationen men däremot inte med synen på övergripande organisatoriska förhållanden.
 
Utgivare
Arbetslivsinstitutet
URL:
http://hdl.handle.net/2077/4154
Samlingar
  • Arbete och Hälsa
Fil(er)
ah1997_21.pdf (178.1Kb)
Datum
1997
Författare
Aronsson, G
Svensson, L
Publikationstyp
report
ISBN
91-7045-443-4
ISSN
0346-7821
Serie/rapportnr.
Arbete och Hälsa 1997:21
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV