E-postkultur i organisationer - En potentiell utvecklingsmöjlighet för individen?
Sammanfattning
Syfte: Syftet med studien är att undersöka om e-postkulturen i en organisation är en potentiell
arena för kunskapsbildning.
Teori: Studien har teoretisk ansats i ett sociokulturellt perspektiv på lärande. Resultatet
diskuteras utifrån Vygotskij, Säljö och Dysthes teorier.
Metod: Studien genomförs med en kvalitativ metodansats där tre kvalitativa intervjuer och en
dokumentationsstudie av organisationens e-postpolicy utgör det empiriska materialet.
Resultat: Studieresultatet visar att det finns stor potential för individerna att lära i
organisationens e-postkultur. Resultatet visar även tendenser som kan försämra
läromöjligheterna vilket dels bottnar i ett överanvändande av fenomenet.
Examinationsnivå
Student Essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2016-01-22Författare
Brumark, Johanna
Nyckelord
e-post
organisation
lärande
arbetspedagogik
sociokulturell teori
Serie/rapportnr.
Kandidat
VT15 IPS PEDG14:15
Språk
swe