• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

“Det är ett överlämnande så att säga av kunskapsinhämtandet till eleverna” - Lärares och elevers förhållningssätt till hemarbete i den individualiserade skolan.

Abstract
Sammanfattning: Hemarbetet i gymnasieskolan är tämligen outforskad. Tidigare studier har fokuserat på den snävare definierade läxans praktik och framförallt riktats mot grundskolan. Föreliggande studie syftar till att undersöka och diskutera lärares och elevers upplevelser av och förhållningssätt till det skolarbete som sker utanför skoltid. En alltmer tilltagande individualisering av skolan är en central punkt, vilken relateras till respondenternas förhållningssätt till hemarbete. Individualiseringen kommer till uttryck i tre ingångar; individualiserad syn på eleven; individualiserad syn på tid; individualisering och ansvar. Utifrån dessa kategorier formuleras studiens teoretiska ram, vilken styr resultatredovisning och analys. De utgör även ramar för frågorna som ställts till materialet: Vilka förhållningssätt till hemarbete är synliga och hur påverkas dessa förhållningssätt av - den individualiserade synen på eleven? - den individualiserade synen på tid? - synen på individualisering kopplat till ansvar? Materialet har insamlats genom individuella intervjuer med fyra lärare på två gymnasieskolor samt fokusgruppsintervjuer med totalt fem elever på motsvarande skolor. Den individualiserade skolan påverkar hur elever och lärare förhåller sig till utbildningen. Varje enskild elev har sitt individuella livsprojekt. Målet med utbildningen är att skaffa sig betyg i linje med sina egna ambitioner. Fokus hamnar på att göra klart uppgifter snarare än att skaffa sig beständig kunskap. Att eleverna själva ansvarar för sitt skolarbete är ett dominerande förhållningssätt hos både lärare och elever. Då tiden är individualiserad, kombinerat med att skolmiljön är kollektivt organiserad, leder det till att eleverna i stor utsträckning tar med sig skolarbetet hem. Eleverna upplever skolan som en konkurrenssituation. Andra elever står i vägen för uppfyllande av individuella mål då de konkurrerar om lärarens uppmärksamhet eller innebär en börda i till exempel grupparbeten. För att utnyttja det sociala samspelet och få eleverna att istället utgöra resurser för varandras lärande bör läraren reflektera över grupparbetes syfte. Uppgiften ska anpassas efter arbetsformen snarare än tvärtom.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/41695
Collections
  • Examensarbete grundnivå
View/Open
gupea_2077_41695_1.pdf (596.1Kb)
Date
2015
Author
Brisman, Anton
Hultberg, Anders
Keywords
Hemarbete
läxor
gymnasiet
individualisering
an
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV