Lärares erfarenheter av och förhållningssätt till det digitala verktyget GeoGebra. Fem positiva matematiklärares svar, sett i relation till styrdokumenten samt matematikdidaktisk forskning och lärandeteorier
Abstract
Sammanfattning:
Denna uppsats handlar dels om när, hur och varför fem verksamma matematiklärare, som är positivt inställda till
GeoGebra, använder sig av programmet i sin undervisning. Den handlar även om deras syn på GeoGebra i
relation till styrdokumenten samt matematikdidaktisk forskning och lärandeteorier. Till sist diskuteras resultatet
utifrån några didaktiska utmaningar som identifierats.
Genom intervju som metod har vi kunnat få kvalitativ information som vi sedan bearbetat tillsammans för att
få ett så objektivt och icke-värderande resultat som möjligt. Utifrån de fem lärarnas svar, har vi analyserat och
diskuterat likheter och skillnader samt kopplat det till styrdokument samt matematikdidaktisk forskning.
Huvudsakligen menar respondenterna att GeoGebra är ett effektivt, tekniskt och pedagogiskt hjälpmedel.
Detta i termer av att programmet bland annat är snabbt, smidigt, dynamiskt, mångsidigt, och gestaltar flera
matematiska representationer. Utöver detta kan programmet användas som redovisningsverktyg, vid
färdighetsträning, för utökad begreppsförståelse samt för laborativt arbete. Vi bedömer att respondenterna
grundar sina förhållningssätt och användande på väl argumenterande motiv i så väl styrdokument som
matematikdidaktisk forskning och lärandeteorier. Dock kan det tilläggas att respondenterna i denna uppsats
huvudsakligen har ett mycket stort och passionerat intresse för programmet, varvid resultatet inte kan räknas som
representativt för den genomsnittliga matematikläraren.
Utöver detta visar resultatet att lärare är i behov av fortbildning gällande digitala hjälpmedel för
matematikundervisning, vilket är upp till skolledningar och lärarutbildare att ta tag i. Vidare, en didaktisk
utmaning som identifierades är möta alla elever på deras villkor oavsett deras matematikintresse, tekniska
kunnande och matematikkunskaper. Här är bland annat lärarens roll att avgöra vilket digitalt verktyg som är bäst
lämpat och anpassat för varje elev.
i
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2015Author
Vikmo, Johan
Börjesson, Mathias
Keywords
Matematikundervisning
digitala verktyg
GeoGebra,
Language
sv