• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lärares erfarenheter av och förhållningssätt till det digitala verktyget GeoGebra. Fem positiva matematiklärares svar, sett i relation till styrdokumenten samt matematikdidaktisk forskning och lärandeteorier

Abstract
Sammanfattning: Denna uppsats handlar dels om när, hur och varför fem verksamma matematiklärare, som är positivt inställda till GeoGebra, använder sig av programmet i sin undervisning. Den handlar även om deras syn på GeoGebra i relation till styrdokumenten samt matematikdidaktisk forskning och lärandeteorier. Till sist diskuteras resultatet utifrån några didaktiska utmaningar som identifierats. Genom intervju som metod har vi kunnat få kvalitativ information som vi sedan bearbetat tillsammans för att få ett så objektivt och icke-värderande resultat som möjligt. Utifrån de fem lärarnas svar, har vi analyserat och diskuterat likheter och skillnader samt kopplat det till styrdokument samt matematikdidaktisk forskning. Huvudsakligen menar respondenterna att GeoGebra är ett effektivt, tekniskt och pedagogiskt hjälpmedel. Detta i termer av att programmet bland annat är snabbt, smidigt, dynamiskt, mångsidigt, och gestaltar flera matematiska representationer. Utöver detta kan programmet användas som redovisningsverktyg, vid färdighetsträning, för utökad begreppsförståelse samt för laborativt arbete. Vi bedömer att respondenterna grundar sina förhållningssätt och användande på väl argumenterande motiv i så väl styrdokument som matematikdidaktisk forskning och lärandeteorier. Dock kan det tilläggas att respondenterna i denna uppsats huvudsakligen har ett mycket stort och passionerat intresse för programmet, varvid resultatet inte kan räknas som representativt för den genomsnittliga matematikläraren. Utöver detta visar resultatet att lärare är i behov av fortbildning gällande digitala hjälpmedel för matematikundervisning, vilket är upp till skolledningar och lärarutbildare att ta tag i. Vidare, en didaktisk utmaning som identifierades är möta alla elever på deras villkor oavsett deras matematikintresse, tekniska kunnande och matematikkunskaper. Här är bland annat lärarens roll att avgöra vilket digitalt verktyg som är bäst lämpat och anpassat för varje elev. i
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/41698
Collections
  • Examensarbete grundnivå
View/Open
gupea_2077_41698_1.pdf (358.4Kb)
Date
2015
Author
Vikmo, Johan
Börjesson, Mathias
Keywords
Matematikundervisning
digitala verktyg
GeoGebra,
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV