• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lärares erfarenheter av och förhållningssätt till det digitala verktyget GeoGebra. Fem positiva matematiklärares svar, sett i relation till styrdokumenten samt matematikdidaktisk forskning och lärandeteorier

Sammanfattning
Sammanfattning: Denna uppsats handlar dels om när, hur och varför fem verksamma matematiklärare, som är positivt inställda till GeoGebra, använder sig av programmet i sin undervisning. Den handlar även om deras syn på GeoGebra i relation till styrdokumenten samt matematikdidaktisk forskning och lärandeteorier. Till sist diskuteras resultatet utifrån några didaktiska utmaningar som identifierats. Genom intervju som metod har vi kunnat få kvalitativ information som vi sedan bearbetat tillsammans för att få ett så objektivt och icke-värderande resultat som möjligt. Utifrån de fem lärarnas svar, har vi analyserat och diskuterat likheter och skillnader samt kopplat det till styrdokument samt matematikdidaktisk forskning. Huvudsakligen menar respondenterna att GeoGebra är ett effektivt, tekniskt och pedagogiskt hjälpmedel. Detta i termer av att programmet bland annat är snabbt, smidigt, dynamiskt, mångsidigt, och gestaltar flera matematiska representationer. Utöver detta kan programmet användas som redovisningsverktyg, vid färdighetsträning, för utökad begreppsförståelse samt för laborativt arbete. Vi bedömer att respondenterna grundar sina förhållningssätt och användande på väl argumenterande motiv i så väl styrdokument som matematikdidaktisk forskning och lärandeteorier. Dock kan det tilläggas att respondenterna i denna uppsats huvudsakligen har ett mycket stort och passionerat intresse för programmet, varvid resultatet inte kan räknas som representativt för den genomsnittliga matematikläraren. Utöver detta visar resultatet att lärare är i behov av fortbildning gällande digitala hjälpmedel för matematikundervisning, vilket är upp till skolledningar och lärarutbildare att ta tag i. Vidare, en didaktisk utmaning som identifierades är möta alla elever på deras villkor oavsett deras matematikintresse, tekniska kunnande och matematikkunskaper. Här är bland annat lärarens roll att avgöra vilket digitalt verktyg som är bäst lämpat och anpassat för varje elev. i
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/41698
Samlingar
  • Examensarbete grundnivå
Fil(er)
gupea_2077_41698_1.pdf (358.4Kb)
Datum
2015
Författare
Vikmo, Johan
Börjesson, Mathias
Nyckelord
Matematikundervisning
digitala verktyg
GeoGebra,
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV