• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Sahlgrenska Academy / Sahlgrenska akademin
  • Institute of Medicine / Institutionen för medicin
  • Occupational and Environmental Medicine / Arbets- och miljömedicin
  • Arbete och Hälsa
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Sahlgrenska Academy / Sahlgrenska akademin
  • Institute of Medicine / Institutionen för medicin
  • Occupational and Environmental Medicine / Arbets- och miljömedicin
  • Arbete och Hälsa
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skaderelaterade faktorer i skolmiljön Utveckling av ett instrument för registrering och analys av elevskador

Sammanfattning
The school constitutes an environment of public-health concern since it is the location of occurrence of a major proportion of injuries sustained by children. This paper reviews a total of 43 empirical studies dealing with the determinants and characteristics of injuries to school pupils. On the basis of the review, a proposal is made for a specialized instrument (SIIR) dedicated to the analysis and registration of injuries and incidents at school. It addresses the "who?", "where?" and "what?" questions usually posed in more traditional instruments for injury surveillance. The key novelty, however, lies in the fact that the SIIR places far greater emphasis on the "how?" and "why?" questions of injury. Accordingly, it allows them to be subjected to greater scrutiny, and is designed to provide support for preventive work at school level as well as for surveillance, and research and development.
 
Skolan är ett område som är intressant ur folkhälsosynpunkt eftersom många skador som drabbar barn inträffar där. I denna artikel sammanfattas en inventering av 43 empiriska studier för att identifiera faktorer som är avgörande för och karaktäristiska hos elevskador. Med denna som grund utarbetades ett instrument (STAR) som kan användas för att registrera och analysera elevskador och tillbud i skolan. Instrumentet innehåller frågorna "vem?", "var?"- och "vad?", vilka vanligen ställs i mer traditionella instrument för skaderapportering. I STAR läggs dock större vikt vid frågorna "hur?" : och "varför?" skadan/tillbudet inträffade, vilket gör att de kan undersökas mycket noggrannare. Dessutom är det konstruerat för att stödja såväl förebyggande arbete i skolan som registrering och analys, forskning och utveckling.
 
Utgivare
Arbetslivsinstitutet
URL:
http://hdl.handle.net/2077/4198
Samlingar
  • Arbete och Hälsa
Fil(er)
ah1998_05.pdf (574.4Kb)
Datum
1998
Författare
Laflamme, L
Menckel, E
Publikationstyp
report
ISBN
91-7045-462-0
ISSN
0346-7821
Serie/rapportnr.
Arbete och Hälsa 1998:05
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV