• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att förstå särskild utbildning för vuxna Hur skolformens komplexitet i en kommun kan tolkas genom Bergs frirumsmodell

Sammanfattning
Syfte: Studien syftar till att undersöka en kommuns sätt att organisera och utveckla skol- formen särskild utbildning för vuxna. Ett ytterligare syfte är att beskriva vad detta betyder för målgruppen vuxna med intellektuell funktionsnedsättnings tillgänglighet, kunskapsutveck¬ling, identitet och delaktighet i samhället. Studiens frågeställningar, utifrån den aktuella verk¬sam¬heten, är: • Hur ser skolchefen, rektorn, läraren och eleven på skolformen särskild utbildning för vuxna? • På vilket sätt genomförs utvecklingsarbete inom skolformen? • Vilka yttre och inre gränser finns för skolformen? Teori: Studien är baserad på en hermeneutisk tolkning med frirumsmodellen som verktyg för att belysa den komplexitet som finns inom skolformen särskild utbildning för vuxna och pro¬cessen att upptäcka och erövra det frirum som finns tillgängligt i verksamhet. Metod: Studien bygger på sju stycken strukturerade, kvalitativa intervjuer med öppna frågor genomförda med vuxenutbildningschef, rektor, lärare och elever vid särskild utbildning för vuxna i Lidköpings kommun. Resultat: Resultatet av studien pekar på att det finns ett antal faktorer som kan ses som avgö-rande för att särskild utbildning i Lidköping bedöms bedrivas på ett framgångsrikt sätt. Dessa faktorer är: • Lokalernas roll – vikten av en samlad vuxenutbildning. • Ett genomgående pedagogiskt förhållningssätt – den professionella flexibilitetens betydelse. • Ledningens roll – att skapa förutsättningar genom positiv styrning och ledning i och av verksamheten. • Lärarnas roll – att erövra frirummet, forma verksamheten ”bottom-up” och att bemöta eleverna utifrån ett flexibelt, professionellt förhållningssätt. • Elevens roll – att nå och få utbildning utifrån egna förutsättningar och behov. En positiv inställning till skolan. Konsekvenserna av detta är att särskild utbildning för vuxna kan anses ha en viktig roll i att erbjuda vuxna med intellektuell funktionsnedsättning relevant utbildning, men att detta kräver en satsning på verksamheten samt att det tillgängliga frirummet upptäcks och erövras.
Examinationsnivå
Student Essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/42007
Samlingar
  • Magisteruppsatser (IPS)
Fil(er)
gupea_2077_42007_1.pdf (945.5Kb)
Datum
2016-02-22
Författare
Westmar, Ola
Nyckelord
Särskild utbildning för vuxna
särvux
lärvux
frirum
styrning
ledning
andragogik
tillgänglighet
kunskapsutveckling
identitet
delaktighet
Serie/rapportnr.
Magisteruppsats
HT15 IPS02 LLU600
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV