Att förstå särskild utbildning för vuxna Hur skolformens komplexitet i en kommun kan tolkas genom Bergs frirumsmodell
Sammanfattning
Syfte: Studien syftar till att undersöka en kommuns sätt att organisera och utveckla skol- formen särskild utbildning för vuxna. Ett ytterligare syfte är att beskriva vad detta betyder för målgruppen vuxna med intellektuell funktionsnedsättnings tillgänglighet, kunskapsutveck¬ling, identitet och delaktighet i samhället. Studiens frågeställningar, utifrån den aktuella verk¬sam¬heten, är:
• Hur ser skolchefen, rektorn, läraren och eleven på skolformen särskild utbildning för vuxna?
• På vilket sätt genomförs utvecklingsarbete inom skolformen?
• Vilka yttre och inre gränser finns för skolformen?
Teori: Studien är baserad på en hermeneutisk tolkning med frirumsmodellen som verktyg för att belysa den komplexitet som finns inom skolformen särskild utbildning för vuxna och pro¬cessen att upptäcka och erövra det frirum som finns tillgängligt i verksamhet.
Metod: Studien bygger på sju stycken strukturerade, kvalitativa intervjuer med öppna frågor genomförda med vuxenutbildningschef, rektor, lärare och elever vid särskild utbildning för vuxna i Lidköpings kommun.
Resultat: Resultatet av studien pekar på att det finns ett antal faktorer som kan ses som avgö-rande för att särskild utbildning i Lidköping bedöms bedrivas på ett framgångsrikt sätt. Dessa faktorer är:
• Lokalernas roll – vikten av en samlad vuxenutbildning.
• Ett genomgående pedagogiskt förhållningssätt – den professionella flexibilitetens betydelse.
• Ledningens roll – att skapa förutsättningar genom positiv styrning och ledning i och av verksamheten.
• Lärarnas roll – att erövra frirummet, forma verksamheten ”bottom-up” och att bemöta eleverna utifrån ett flexibelt, professionellt förhållningssätt.
• Elevens roll – att nå och få utbildning utifrån egna förutsättningar och behov. En positiv inställning till skolan.
Konsekvenserna av detta är att särskild utbildning för vuxna kan anses ha en viktig roll i att erbjuda vuxna med intellektuell funktionsnedsättning relevant utbildning, men att detta kräver en satsning på verksamheten samt att det tillgängliga frirummet upptäcks och erövras.
Examinationsnivå
Student Essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2016-02-22Författare
Westmar, Ola
Nyckelord
Särskild utbildning för vuxna
särvux
lärvux
frirum
styrning
ledning
andragogik
tillgänglighet
kunskapsutveckling
identitet
delaktighet
Serie/rapportnr.
Magisteruppsats
HT15 IPS02 LLU600
Språk
swe