Ungdomars arbetsmiljö och skolans arbetsmiljöarbete Erfarenheter från forsknings- och utvecklingsprojekt
Sammanfattning
Pupils Work Environment and Activities Concerning Work Environment at School. Results from Research- and Development Projects The Swedish Work Environment Act includes the pupil the same way as it includes the employees. The Internal Control provides a responsibility for employers to annually ensure and certify that the activities concerning health and safety are performed in accordance with requirements specified in The Work Environment Act. "School Environment 2000" is a model, based on completion of a questionnaire for internal control. The purpose with the study is partly to analyse the need for a model for work environment at schools and partly to compare three empirical models for work environment with references to "School Environment 2000". Employees reported organizational and psychosocial problems, stress and tiredness, and lack of work environment knowledge. A conclusion with a health prevention purpose is: it's important that all concerned at school learn how to identify, handle and evaluate work environment problems. An important knowledge for young people when entering the labour market. Key words: Internal control, work organization, model, work environment act, school, health, well-being, pupil, adolescence, participation, evaluation, development. Utgångspunkten för rapporten är "Skolmiljö 2000", en modell för samverkan som tar fasta på internkontrollföreskriften vilken ingår i arbetsmiljölagen, samt skolans läroplaner. Syftet är dels att redovisa behovet av en arbetsmodell för arbetsmiljöarbete i skolan, dels jämföra utvecklingen av tre sådana. Faktorer som kan antas påverka arbetsmiljöarbetet i skolan redovisas utifrån samhälls-, organisations-, grupp/individnivå. Resultatet av intervjuer respektive enkäter visar på bristande kunskap om arbetsmiljöarbetets organisation, stödfunktioner och ansvarsfördelning. Upplevda belastningar samt effekter på hälsan redovisas t ex stress och trötthet. Behov av ökade kunskaper om arbetsmiljö följt av ett intensifierat, gemensamt arbetsmiljöarbete i skolan bedöms som stora. Resultatet diskuteras bl a utifrån ett interaktionistiskt synsätt som betonar person-miljö-interaktion utifrån en helhetssyn på individ och arbetsmiljö.
Utgivare
Arbetslivsinstitutet
Samlingar
Fil(er)
Datum
1999Författare
Häggqvist, S
Publikationstyp
report
ISBN
91-7045-532-5
ISSN
0346-7821
Serie/rapportnr.
Arbete och Hälsa 1999:18
Språk
swe