• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

IPad eller inte IPad - Om högstadielärares arbete med att göra matematik intressant i två olika miljöer

Sammanfattning
Syftet med arbetet är att undersöka om tekniska verktyg som IPad kan användas som ett läromedel för att påverka elevernas lust till ämnet matematik. Samtidigt utreds bl.a. hur lärare upplever elevernas inlärningsproblem som har med matematik att göra. I uppsatsen undersöks två olika högstadiemiljöer, i den ena miljön används IPad och i den andra miljön används inte IPad. Dessutom klarläggs vilka resurser pedagogerna använder i matematikundervisningen. Studien har genomförts med hjälp av kvalitativ metod där vi gick utgick från 5 mattelärare, varav 2 använde sig av IPad som studielärande verktyg och de 3 andra lärarna inte gör det. Arbetet är baserat på vetenskaplig litteratur, material från Skolverket och forskningsrapporter, samt tidigare studier om IPadens roll i ämnet matematik. Resultatet visar att både de lärare som använder IPad och de lärare som inte använder IPad tycker att IPad har en positiv påverkan för inlärning av matematik. De säger däremot att lärarna inte kan släppa eleverna att jobba på egen hand utan att det krävs mer kontroll när eleverna använder IPad som läromedel. Det krävs dessutom mer ekonomiska resurser när man ska köpa IPads och bra appar till alla eleverna. Samtidigt ser vi att det finns olika metoder och läromedel som ökar elevernas intresse och att lärarna inte är beroende av IPaden för att göra undervisningen intressant och lärorik. I undersökningen tas upp vilken betydelse skolans tillvägagångssätt, lärarens upplevelser och föräldrarnas inställning har för att eleverna ska bli mer intresserade av att läsa matematik. Vi har valt att granska IPadens för- och nackdelar som verktyg i ämnet. IPad är en del av det högt utvecklade IT-system som vi har i våra liv nuförtiden. Därför vill vi granska hur lärare uppfattar att detta läroverktyg påverkar elevernas intresse och förmåga att lära sig matematik och ifall det förbättrar kommunikationen mellan lärare och elev. Parallellt vill vi undersöka den motsatta miljön som alltså inte använder IPad i undervisningen och ifall det finns någon kvalitativ skillnad i inlärning och resultat i de två olika miljöerna.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/42353
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (IPS)
Fil(er)
gupea_2077_42353_1.pdf (261.0Kb)
Datum
2016-03-21
Författare
Khammoo, Dalya
Maref, Ropak
Nyckelord
matematik
IT teknik
IPad
skola och föräldrar
språk och kommunikation
inlärningsproblem
grupparbete
Serie/rapportnr.
Kandidat
VT16 IPS LAU925:2
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV