• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bråkens användningsområde i matematik och i andra grundskoleämnen - En kvalitativ analys av bråkberäkning ur ett lärarperspektiv

Abstract
Syfte: Syftet med denna undersökning är att ta reda på varför beräkning med bråk orsakar svårigheter för elever på högstadiet. Syftet är också att undersöka vilka problem uppstår i matematik, i andra skolämnen och i vardagssituationer när eleverna använder bråk. Teori: Bråket spelar en stor roll för grundskoleelever i bildningen av begreppsmodeller. Modellerna stödjer förståelsen för andra moment i matematik. Samtidigt bråket har en stor betydelse som förkunskap i vidare studier inom följande område: algebra, funktioner och sannolikhet. Jag har använt följande modeller för att beskriva tal i bråkform: en del av helhet, andel, division, proportion, förhållande. Metod: Jag har genomfört intervjuer med fem lärare i matematik från högstadiet. Vidare har jag innehållsanalyserat de transkriberade intervjuerna och studerat tidigare forskningen. Resultat: Resultatet i studien visar hur undervisar och arbetar de fem pedagogerna med bråkundervisningen. De anser att eleverna har en viss förförståelse för bråk samtidigt är medvetna att svårigheter finns vid begreppsbildningen. Pedagogerna arbetar med utvalda metoder för att underlätta kunskapsinhämtandet och gör uppmärksamma eleverna att dessa grundläggande kunskaper är användbara i vidare studier och i vardagen.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/42363
Collections
  • Kandidatuppsatser (IPS)
View/Open
gupea_2077_42363_1.pdf (361.3Kb)
Date
2016-03-22
Author
Eriksson, Eugenia
Keywords
bråkets användningsområde
bråksvårigheter i matematik
bråket i andra grundskoleämnen och i vardagen
Series/Report no.
Kandidat
HT15 IPS LAU925:6
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV