Bråkens användningsområde i matematik och i andra grundskoleämnen - En kvalitativ analys av bråkberäkning ur ett lärarperspektiv
Sammanfattning
Syfte: Syftet med denna undersökning är att ta reda på varför beräkning med bråk orsakar svårigheter för elever på högstadiet. Syftet är också att undersöka vilka problem uppstår i matematik, i andra skolämnen och i vardagssituationer när eleverna använder bråk.
Teori: Bråket spelar en stor roll för grundskoleelever i bildningen av begreppsmodeller.
Modellerna stödjer förståelsen för andra moment i matematik. Samtidigt bråket
har en stor betydelse som förkunskap i vidare studier inom följande område:
algebra, funktioner och sannolikhet. Jag har använt följande modeller för att
beskriva tal i bråkform: en del av helhet, andel, division, proportion, förhållande.
Metod: Jag har genomfört intervjuer med fem lärare i matematik från högstadiet. Vidare har jag innehållsanalyserat de transkriberade intervjuerna och studerat tidigare forskningen.
Resultat: Resultatet i studien visar hur undervisar och arbetar de fem pedagogerna med bråkundervisningen. De anser att eleverna har en viss förförståelse för bråk samtidigt är medvetna att svårigheter finns vid begreppsbildningen. Pedagogerna arbetar med utvalda metoder för att underlätta kunskapsinhämtandet och gör uppmärksamma eleverna att dessa grundläggande kunskaper är användbara i vidare studier och i vardagen.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2016-03-22Författare
Eriksson, Eugenia
Nyckelord
bråkets användningsområde
bråksvårigheter i matematik
bråket i andra grundskoleämnen och i vardagen
Serie/rapportnr.
Kandidat
HT15 IPS LAU925:6
Språk
swe