Show simple item record

dc.contributor.authorEriksson, Eugenia
dc.date.accessioned2016-03-22T15:17:27Z
dc.date.available2016-03-22T15:17:27Z
dc.date.issued2016-03-22
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/42363
dc.description.abstractSyfte: Syftet med denna undersökning är att ta reda på varför beräkning med bråk orsakar svårigheter för elever på högstadiet. Syftet är också att undersöka vilka problem uppstår i matematik, i andra skolämnen och i vardagssituationer när eleverna använder bråk. Teori: Bråket spelar en stor roll för grundskoleelever i bildningen av begreppsmodeller. Modellerna stödjer förståelsen för andra moment i matematik. Samtidigt bråket har en stor betydelse som förkunskap i vidare studier inom följande område: algebra, funktioner och sannolikhet. Jag har använt följande modeller för att beskriva tal i bråkform: en del av helhet, andel, division, proportion, förhållande. Metod: Jag har genomfört intervjuer med fem lärare i matematik från högstadiet. Vidare har jag innehållsanalyserat de transkriberade intervjuerna och studerat tidigare forskningen. Resultat: Resultatet i studien visar hur undervisar och arbetar de fem pedagogerna med bråkundervisningen. De anser att eleverna har en viss förförståelse för bråk samtidigt är medvetna att svårigheter finns vid begreppsbildningen. Pedagogerna arbetar med utvalda metoder för att underlätta kunskapsinhämtandet och gör uppmärksamma eleverna att dessa grundläggande kunskaper är användbara i vidare studier och i vardagen.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesKandidatsv
dc.relation.ispartofseriesHT15 IPS LAU925:6sv
dc.subjectbråkets användningsområdesv
dc.subjectbråksvårigheter i matematiksv
dc.subjectbråket i andra grundskoleämnen och i vardagensv
dc.titleBråkens användningsområde i matematik och i andra grundskoleämnen - En kvalitativ analys av bråkberäkning ur ett lärarperspektivsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitetswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record