dc.contributor.author | Bryngelsson, Carl-Anton | |
dc.contributor.author | Jonsson, Viktor | |
dc.date.accessioned | 2016-06-16T11:38:12Z | |
dc.date.available | 2016-06-16T11:38:12Z | |
dc.date.issued | 2016-06-16 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/44581 | |
dc.description.abstract | Inledning: Belöningar i form av monetära och icke-monetära används som ett styrningsverktyg
till att motivera medarbetarens och dess egenintresse samt att få medarbetarna att handla utefter
företagets mål. För att åstadkomma ett samspel mellan medarbetarens egenintresse och
organisationens mål krävs en förståelse för hur belöningar bidrar till motivation. Eftersom vad i
grunden motiverar medarbetaren skiljs åt blir det således av intresse att studera hur olika typer av
belöningar leder till motivation.
Syfte: Syftet är att undersöka hur ett belöningssystems olika belöningsformer verkar för att
motivera medarbetarna med hänsyn till tidigare motivationsforskning. Även belöningssystemets
struktur kommer att undersökas vilket ter sig antingen individ- eller lagbaserat.
Metod: Studien är baserad på en kvalitativ studie med en induktiv ansats. Empiriska insamlingen
av data utgörs av fem intervjuobjekt från olika företag. Insamlad data analyseras sedan utifrån
studiens teoretiska referensram.
Slutsats: Monetära lagbaserade belöningar är det mest effektiva styrmedlet, ur ett långsiktigt
företagsperspektiv, för att motivera medarbetare. Vidare når företagen i denna studie sina mål och
intressekonflikten minimeras, förutsatt att lagen är av rimlig storlek. Författarna kan dock inte dra
en generell slutsats baserat på studiens resultat då urvalet är för litet. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Ekonomistyrning | sv |
dc.relation.ispartofseries | 15-16-34 | sv |
dc.subject | Belöningssystem, monetära belöningar, icke-monetära belöningar, individbaserade belöningar, lagbaserade belöningar, motivation | sv |
dc.title | Är belöningar ett effektivt styrmedel? –En kvalitativ studie om belöningssystem och dess effekt på motivation | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Business Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |