Gothenburg Studies in Educational Sciences: Recent submissions
Now showing items 201-220 of 443
-
Om teori och praktik i lärarutbildning. En etnografisk och diskursanalytisk studie.
(2009-03-31)This thesis takes its point of departure in the discussion about theory and practice relationships in the 2001 Teacher Education Reform Act. In this reform a clear point is made concerning the connections between teacher ... -
Innehåll och innebörd i lärares arbete i förskola och skola
(Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis, 2006)Studien som presenteras i denna rapport är finansierad av Riksbankens Jubile-umsfond. Studiens syfte är att ur ett samhällsinriktat och genusteoretiskt per-spektiv studera hur förskolans och skolans uppdrag kommer till ... -
Den pedagogiska samlingen i förskoleklassen. Barns olika sätt att erfara och hantera svårigheter
(2009-02-16)The aim of the study is to identify children’s different ways of experiencing and handling difficulties in the pre-school class’s pedagogical circle time and increase our understanding of children’s actions in a situation ... -
Kritisk sakprosaläsning i gymnasieskolan. Didaktiska perspektiv på läroböcker, lärare och nationella prov
(2009-02-05)Critical reading of non-fiction is an essential activity in a range of contexts. Such activities were accentuated in the curricular reform of 1994. At that time, upper secondary education in Sweden was reorganized in order ... -
Lek och läroplan : möten mellan barn och lärare i förskola och skola
(Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis, 2006)Ur Förord: ”Att lära är nästan som att leka… man kan lära sig att leka och man kan lära sig att bygga Kapla-torn, så det hänger nog ihop på nåt sätt”, säger Lisa drygt åtta år. Lisa är ett av de barn som har deltagit i ... -
Flexibel utbildning i praktiken. En fallstudie av pedagogiska processer i en distansutbildning med en öppen design för samarbetslärande
(2009-01-15)The aim of this study is to examine the pedagogical processes that evolve in an "open" design for online learning realized in relation to a specific setting. The study describes and analyzes pedagogical activities in a ... -
Om livets kontinuitet. Undervisning och lärande om växters och djurs livscykler - en fallstudie i årskurs 5
(2009-01-05)The aim of this thesis is to contribute to increased understanding of teaching and learning about life cycles, when the teaching is based on living organisms and the teacher is introduced to ideas of research on pupils’ ... -
Att erövra litteracitet. Små barns kommunikativa möten med berättande, bilder, text och tecken i förskolan.
(2008-12-02)This thesis is based on an ethnographic field study among a group of monolingual children from one and a half to three years old at a pre-school in a Swedish village. The primary aim of the study has been to gain knowledge ... -
Det önskvärda barnet. Fostran uttryckt i vardagliga kommunikationshandlingar mellan lärare och barn i förskolan
(2008-10-24)Abstract The aim of this research is to acquire knowledge about fostering young children, as expressed in everyday interactions between teachers and children in Swedish preschools. The three empirical studies in this ... -
Motstånd och mening. Innebörd i blivande lärares seminariesamtal
(2008-08-29)Both historically and in our own time the teacher education has been discussed and changed to match current traditions and intentions. There is an ongoing debate about the scientific basis of teacher education and the ... -
Metod och medvetande
(1994)