mm... jag tycker om boken. En studie om litteratursamtal
Abstract
Syfte:
Syftet med studien är att undersöka exempel på hur lärare organiserar litteratursamtal och hur detta påverkar elevers motivation och läsförståelseutveckling. I de empiriska nedslag jag gör är jag även intresserad av att undersöka elevers interaktion och aktivitet.
Teori
Teoretisk utgångspunkt för studien är ett sociokulturellt perspektiv på lärande. Studien fokuserar på undervisningskontexten och litteratursamtalen som är kollektiva till sin natur, där den enskilde eleven befinner sig och utvecklar sitt lärande. Här används ett sociokulturellt perspektiv som ett övergripande ramverk och diskuteras hur detta kan se ut i ett undervisningssammanhang.
Metod
Empirin består av observationer av litteratursamtal i en mellanstadieklass och en intervju av den undervisande läraren. Analys av empirin har gjorts med hjälp av begreppen scaffolding, dialog och literacy.
Resultat
En förståelse och kunskap om hur litteratursamtal kan organiseras för att skapa förutsättningar för elever att utveckla strategier och förmågor för att uppnå läsförståelse.
Degree
Student Essay
Student Essay
Collections
View/ Open
Date
2016-08-10Author
Halvarsson, Christina
Keywords
läsförståelse
lärande
läsare
text
aktivitet
dialog
lärare
scaffolding
literacy
Series/Report no.
VT16-2920-002-PDA522
Language
swe