• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Magisteruppsatser (IPKL)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Magisteruppsatser (IPKL)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

mm... jag tycker om boken. En studie om litteratursamtal

Sammanfattning
Syfte: Syftet med studien är att undersöka exempel på hur lärare organiserar litteratursamtal och hur detta påverkar elevers motivation och läsförståelseutveckling. I de empiriska nedslag jag gör är jag även intresserad av att undersöka elevers interaktion och aktivitet. Teori Teoretisk utgångspunkt för studien är ett sociokulturellt perspektiv på lärande. Studien fokuserar på undervisningskontexten och litteratursamtalen som är kollektiva till sin natur, där den enskilde eleven befinner sig och utvecklar sitt lärande. Här används ett sociokulturellt perspektiv som ett övergripande ramverk och diskuteras hur detta kan se ut i ett undervisningssammanhang. Metod Empirin består av observationer av litteratursamtal i en mellanstadieklass och en intervju av den undervisande läraren. Analys av empirin har gjorts med hjälp av begreppen scaffolding, dialog och literacy. Resultat En förståelse och kunskap om hur litteratursamtal kan organiseras för att skapa förutsättningar för elever att utveckla strategier och förmågor för att uppnå läsförståelse.
Examinationsnivå
Student Essay
Student Essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/45804
Samlingar
  • Magisteruppsatser (IPKL)
Fil(er)
gupea_2077_45804_1.pdf (539.9Kb)
Datum
2016-08-10
Författare
Halvarsson, Christina
Nyckelord
läsförståelse
lärande
läsare
text
aktivitet
dialog
lärare
scaffolding
literacy
Serie/rapportnr.
VT16-2920-002-PDA522
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV