En enkätstudie av lärares användande av digitala frånvarorapporteringssystem ur ett infrastrukturellt perspektiv
A survey on teachers’ usage of attendance registration systems from an infrastructural perspective
Sammanfattning
I skollagen som kom 2010 skärptes kraven på skolorna i Sverige för frånvarorapportering.
Numera måste vårdnadshavare informeras samma dag om deras barn är frånvarande i skolan.
Ungefär samtidigt som detta krav infördes höll skolor i Sverige på att gå över till att registrera
frånvaro digitalt i olika frånvarorapporteringssystem. Hittills har mycket lite forskning bedrivits
om dessa digitala system trots att de används dagligen på ett mycket stort antal skolor i Sverige.
Detta arbete syftar till att undersöka hur digital frånvarorapportering kan förstås inom en
skolpraktik om man väljer att se digital frånvarorapportering som en infrastruktur. Det görs via
en nätenkät som riktar sig till grundskolelärare i Sverige. Nätenkäten genomförs i sju olika
Facebook-grupper som riktar sig till lärare. Urvalet är ett bekvämlighetsurval av de lärare som
har tid och möjlighet att svara. Enkäten ligger på nätet i 19 dagar innan den stängs ner. Under
denna tid inkommer 151 svar. Svaren visar förutom att lärare är mycket positiva till de digitala
frånvarorapporteringssystemen att det är relevant att se digitala frånvarorapporteringssystem som
en infrastruktur. Utifrån Star & Ruhleders infrastrukturdimensioner analyseras lärarnas utsagor
och man ser att det går att applicera dessa väl på svaren. Lärarna i undersökningen nämner många
olika element som är typiska för en infrastruktur, även om de inte själva talar i termer om
infrastrukturer. Resultatet visar att om man förstår frånvarorapportering som en del av en
infrastruktur så belyser det hur frånvarorapporteringssystemet hänger samman med olika verktyg
och praktiker.
Examinationsnivå
Student essay
Övrig beskrivning
The demands on Swedish schools concerning absence registration increased through the Swedish
Education Act from 2010. Nowadays children’s guardians need to be informed about their child’s
school absence the same day it happens. Many Swedish schools were changing to digital
attendance registration systems at roughly the same time as this demand came. Up until now little
research in this field has been conducted even though they are used daily at a large number of
schools in Sweden. The aim of this thesis is to investigate how digital attendance registration can
be understood within a school practise if you choose to see digital attendance registration as an
infrastructure. This is done through an online survey aimed at teachers in grades 0-9 in Sweden.
The online survey is performed in seven different Facebook-groups for teachers. The selection of
participants is a so-called ”convenience sampling”, the teachers who have time and opportunity
answer the survey. The survey is posted online for 19 days before it’s closed down. During that
time 151 answers were submitted. Except for showing that teachers are very positive to the
digital attendance registration systems the answers show us that it is relevant to see digital
attendance registration systems as an infrastructure. The teachers’ statements are analysed with
the help of Star & Ruhleder’s dimensions of infrastructures and one can see that these are easily
applicable to the answers. The teachers in the survey mention many different elements that are
typical of an infratructure, even if they themselves are not talking in terms of infrastructures. The
result shows that if you understand the act of filling in absent students as part of an infrastructure
you also see how the attendance registration system is connected to other tools and practises.
Fil(er)
Datum
2016-09-20Författare
Enarsson, Linda
Nyckelord
infrastruktur
frånvaro
närvaro
skolk
frånvarorapportering
frånvarorapporteringssystem
Serie/rapportnr.
2016:155
Språk
swe