• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Jämlik representation i barnlitteratur? - En normkritisk granskning med fokus etnicitet av bilder i förskolans litteraturutbud

Sammanfattning
Utgångspunkt för studien är en normkritisk granskning av visuella representationer med fokus etnicitet i barnlitteraturen. Studien använder sig av kvalitativ metod med kvantitativa inslag. Den teoretiska inramningen för studien är ett normkritiskt perspektiv samt postkolonialism. Undersökningen utfördes på tio förskolor i Göteborgs tio stadsdelsnämnder. Sammanlagt granskades bilderna i 200 barnböcker. Syfte med studien var att undersöka om mångfald skildras i de visuella representationer av människor som finns i barnlitteraturens bilder. Ytterligare ett syfte var att undersöka om personer med västerländskt respektive icke- västerländskt utseende tillskrivs likvärdiga positioner i barnlitteraturens bilder. För att besvara studiens syfte undersöktes hur många personer med västerländskt respektive icke- västerländskt utseende som representerades i förskolans barnlitteratur samt vilka roller personer med västerländskt respektive icke-västerländskt utseende tilldelades i barnlitteraturens bilder. Resultatet visar att majoritet utgörs av personer med västerländskt utseende, då de utgör cirka 75 procent av alla registrerade personer i barnlitteraturen. Personer med icke-västerländskt utseende utgör cirka 25 procent av alla registrerade personer. Ytterligare ett resultat som framkom i studien var att personer med västerländskt utseende i högre grad tillskrivs fler roller och roller med mer framträdande positioner än personer med icke-västerländskt utseende. Studiens främsta slutsats är att mångfald inte skildras på ett jämbördigt sätt i de 200 barnböcker som ingår i studien.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/48195
Samlingar
  • Examensarbete grundnivå
Fil(er)
gupea_2077_48195_1.pdf (752.7Kb)
Datum
2016
Författare
Johansson, Elin
Josefsson, Hanna
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV