Visa enkel post

dc.contributor.authorLarsson, Mariasv
dc.date.accessioned2016-10-05T10:28:06Z
dc.date.available2016-10-05T10:28:06Z
dc.date.issued2016sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/48201
dc.description.abstractSyftet för denna studie är att belysa hur 10 elever upplever muntlig och skriftlig feedback, i engelska på högstadiet, samt hur olika typer av feedback påverkar elev/lärarrelationen. Det ämnas göras genom att ställa följande frågor: Hur kan elever uppleva muntlig feedback? Hur kan elever uppleva skriftlig feedback? Hur påverkar olika typer av feedback elev/lärarrelationen? Frågeställningarna har försökt att besvarats utifrån kvalitativa och semistrukturerade samtalsintervjuer. Det insamlade materialet har analyserats utifrån ett sociokulturellt och fenomenologiskt perspektiv. Studiens resultat visar att elever, i engelska på högstadiet, upplever muntlig feedback som effektiv, då de känner att läraren bryr sig om dem mer än i skriftlig feedback. Om skriftlig feedback ska bli effektiv behöver den vara tydlig, personlig, beskrivande och längre. Studien visar även ett ojämnt resultat huruvida olika typer av feedback kan påverka elev/lärarrelationen. Hälften av eleverna upplevde inte att olika typer av feedback påverkade elev/lärarrelationen. De skiljde på sak och person medan den andra hälften upplevde att ton, engagemang och bemötande kunde påverka elev/lärarrelationen både positivt och negativt. Vid negativ ton kunde eleverna känna sig illa omtyckta av läraren och den didaktiska konsekvensen kunde då bli att eleven blev mindre motiverad i form av tappat intresse för ämnet. Undersökningens resultat skulle kunna hjälpa andra engelsklärare, i synnerhet nyexaminerade, att få insyn i elevens perspektiv av feedback i engelska.sv
dc.language.isosvsv
dc.titleFeedback i engelska Ur ett elevperspektiv - tio högstadieelever beskriver sin upplevelse av feedbacksv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentInstitutionen för didaktik och pedagogisk professionsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post