Exergames - kanon eller kalkon? En litteraturstudie om att använda exergames i Idrott och hälsa
Sammanfattning
Informations- och kommunikationsteknologi (IKT) blir en allt större del av undervisningen i skolan, dock är lärares kompetens inom området idag relativt lågt. Införande av IKT i skolan påverkar alla skolämnen och därmed även Idrott och hälsa. Syftet med litteraturstudien är att
systematiskt sammanställa det aktuella kunskapsläget gällande användning av exergames i idrottsämnet. Resultatet visar att exergames kan användas som ett motivationshöjande verktyg i undervisningen, kan bidra till att utveckla elevers rörelseförmåga samt att användningen kan skapa ett lärande hos eleverna. Resultatet visar också på att användningen av Exergames i flera fall inte leder till en tillräckligt hög aktivitetsnivå för att främja elevers hälsa. Slutsatsen
av denna litteraturstudie är att exergames inte bör ersätta den nuvarande undervisningen eller lärarens roll i klassrummet, utan det ska ses som ett komplement till idrottsundervisningen. Då exergames idag även finns i olika portabla former, i form av exempelvis applikationer till smartphones och surfplattor, bör framtida forskning undersöka hur dessa verktyg kan användas i idrottsundervisningen.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2017-01-12Författare
Ljeskovica, Elvira
Ohlsson, Natalie
Sadik, Sara
Nyckelord
Idrott och hälsa
IKT
Exergames
Motivation
Lärande
Fysisk aktivitet
Språk
swe