• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hållbar utveckling i förskolan. En intervjustudie kring lärares uppfattning om sitt arbete utifrån den ekologiska dimensionen

Abstract
Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare i förskolan antagit uppdraget kring den ekologiska dimensionen av hållbar utveckling i sin verksamhet. Vi vill ta reda på hur lärarna säger sig tolka uppdraget, vilka metodiska och innehållsliga val säger de sig göra och hur de beskriver sitt arbete med natur och miljöfrågor i verksamheten. För att få svar på dessa frågor används kvalitativa intervjuer av verksamma lärare i förskolan. Studien utgår från pragmatismen och Deweys utbildningsfilosofiska tankar som bland annat anser att undervisningen bör ha en direkt betydelse för människor samt leda till användning i deras vardagsliv. Här anses förskolan ha en viktig roll att fostra barn så att de skall kunna utvecklas till demokratiska människor. Det visade sig att lärarna tolkade sitt uppdrag på olika sätt, men de flesta gav uttryck för att de ville förmedla förhållningssätt till barnen så att de lär sig vara rädda om naturen. De vill också att barnen skall få en förståelse för sambandet mellan natur och människor samt hur betydelsefull naturen är för oss. Genom att arbeta utifrån Grön flagg tycker lärarna att de får stor hjälp att arbeta med natur och miljöfrågor i verksamheten. Man odlar, har skräpplockardagar, återvinner, återanvänder och går till skogen. Många lärare talar om att de tycker det är viktigt att utforska tillsammans med barnen samt att prata och samtala med dem. Genom konkreta aktiviteter vill lärarna lära barnen att spara på resurserna och ta vara på det man har och på så sätt vill de också synliggöra de olika dimensionerna av hållbar utveckling. Studien synliggör att arbetet med natur och miljöfrågor utgår från ett etiskt förhållningssätt där barnen skall lära sig om vad som är rätt och fel och få ett positivt förhållningssätt till naturen. Det framkommer att lärarna inte diskuterar tillsammans med barnen kring de klimatförändringar som sker och den problematik som det innebär.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/51313
Collections
  • Examensarbete grundnivå
View/Open
gupea_2077_51313_1.pdf (906.7Kb)
Date
2016
Author
Eivner, Alma
Eriksson, Annelie
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV