Hållbar utveckling i förskolan. En intervjustudie kring lärares uppfattning om sitt arbete utifrån den ekologiska dimensionen
Sammanfattning
Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare i förskolan antagit uppdraget kring den ekologiska dimensionen av hållbar utveckling i sin verksamhet. Vi vill ta reda på hur lärarna säger sig tolka uppdraget, vilka metodiska och innehållsliga val säger de sig göra och hur de beskriver sitt arbete med natur och miljöfrågor i verksamheten. För att få svar på dessa frågor används kvalitativa intervjuer av verksamma lärare i förskolan. Studien utgår från pragmatismen och Deweys utbildningsfilosofiska tankar som bland annat anser att undervisningen bör ha en direkt betydelse för människor samt leda till användning i deras vardagsliv. Här anses förskolan ha en viktig roll att fostra barn så att de skall kunna utvecklas till demokratiska människor. Det visade sig att lärarna tolkade sitt uppdrag på olika sätt, men de flesta gav uttryck för att de ville förmedla förhållningssätt till barnen så att de lär sig vara rädda om naturen. De vill också att barnen skall få en förståelse för sambandet mellan natur och människor samt hur betydelsefull naturen är för oss. Genom att arbeta utifrån Grön flagg tycker lärarna att de får stor hjälp att arbeta med natur och miljöfrågor i verksamheten. Man odlar, har skräpplockardagar, återvinner, återanvänder och går till skogen. Många lärare talar om att de tycker det är viktigt att utforska tillsammans med barnen samt att prata och samtala med dem. Genom konkreta aktiviteter vill lärarna lära barnen att spara på resurserna och ta vara på det man har och på så sätt vill de också synliggöra de olika dimensionerna av hållbar utveckling. Studien synliggör att arbetet med natur och miljöfrågor utgår från ett etiskt förhållningssätt där barnen skall lära sig om vad som är rätt och fel och få ett positivt förhållningssätt till naturen. Det framkommer att lärarna inte diskuterar tillsammans med barnen kring de klimatförändringar som sker och den problematik som det innebär.
Examinationsnivå
Student essay