• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lärarens uppfattningar om att arbeta med språket Lärare om pedagogiska metoder, miljöer och skolorganisation för undervisning av elever med annat modersmål

Abstract
Syfte: Vi ville undersöka vilka pedagogiska metoder lärare anser fungerar i andra-språksundervisningen samt vilka betingelser på skolan de ansåg vara viktiga för att främja denna undervisning. Teori: För bättre förståelse och utveckling av kunskap i det svenska språket så har vi använt oss av olika teorier. En av teorierna som vi har valt att använda i det här arbetet är Vygotskijs (2000) teori som är baserad på lärandet av sociokulturella processer. En annan teori som vi har använt oss av är Banduras (2000) teori om self - efficacy. Metod: Studien är en jämförande fallstudie med kvalitativ ansats kombinerat med en kvantitativ enkätstudie, vilket kallas för triangulering. Empirin är insamlad ge-nom intervjuer med fem pedagoger på två olika skolor inom grundskolan och enkätundersökning med personalen på båda skolorna. Intervjuerna är ana-lyserade kvalitativt genom sorteringsschema och enkäterna med hjälp av SPSS statistikprogram. Resultat: I vår undersökning fann vi att de intervjuade pedagogerna undervisar på ett språkutvecklande sätt i båda skolorna. Däremot visar enkätresultatet att ämneslä-rarna inte använder språkutvecklande metoder/arbetssätt i lika stor utsträckning som låg- och mellanstadielärarna, vilket har stor betydelse för elevernas språk-utveckling. Vidare visar studien att samarbetet i olika arbetslag och ämnesgrup-per fungerar olika bra på skolorna. Den kollektiva kapacitetsupplevelsen för andraspråksundervisning är lägre än för den allmänna kollektiva kapacitetsupp-levelsen. Den här studien visar att de faktorer, som är betydelsefulla för den kollektiva kapacitetsupplevelsen på båda skolorna främst är stödet från specialpedagoger och speciallärare, samarbete med modersmålslärare eller studiehandledare och nära kritiskt samarbete. En ytterligare faktor är brist på SVA kompetens bland lärarna.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/51774
Collections
  • Kandidatuppsatser (IPS)
View/Open
gupea_2077_51774_1.pdf (501.6Kb)
Date
2017-02-15
Author
Sabir, Nian
Askwak, Fathulla
Keywords
andraspråksundervisning
kollektiv kapacitetsupplevelse
Series/Report no.
Kandidat
HT16 IPS LAU927:7
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV