GENUSPÅVERKAN I SPRÅKUNDERVISNING Språklärares syn på elevers prestationer i skolan utifrån ett genusperspektiv
Abstract
Syfte: Syftet med studien är att beskriva och bidra med kunskap om språklärares syn på betydelse av genus för undervisning, lärande och bedömning i skolan.
Teori: I examensarbetet används några centrala teorier om språkundervisning och språkinlärning samt teorier om genus i skolan, nämligen biologiska förklaringar, socialpsykologiska förklaringar, teori om feminiserade skolan, teorier om maskulinitet och femininet.
Metod: Kvalitativa metoder har använts för att samla information via en halvstrukturerad livsvärldsintervju och kvalitativa metoder har använts även för kvalitativ bearbetning av material, t ex att skapa mening ad hoc. Kvantitativa metoder bildar en mindre del av de använda metoderna. De kvantitativa metoderna har använts när författarna har bearbetat statistik och register.
Resultat: Resultaten synliggör att de intervjuade lärarna är medvetna om betydelsen av genus för undervisning och bedömning i skolan. Lärarna uppfattar att genus är en viktig del av deras professionella identitet samt lärarroll och de använder olika strategier för att motverka förförståelse som är kopplat till elevers genus. Däremot upplever inte lärarna att särskilda undervisningsmetoder i just språkundervisning gynnar pojkar respektive flickor.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2017-03-07Author
Kielar, Jan
Karlsson, Ninis Restiana
Keywords
Genus
genusperspektiv
könsmedveten pedagogik
normkritisk pedagogik
prestation
moderna språk
Series/Report no.
Kandidat
VT17 IPS LAU925/7:1
Language
swe