• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

GENUSPÅVERKAN I SPRÅKUNDERVISNING Språklärares syn på elevers prestationer i skolan utifrån ett genusperspektiv

Sammanfattning
Syfte: Syftet med studien är att beskriva och bidra med kunskap om språklärares syn på betydelse av genus för undervisning, lärande och bedömning i skolan. Teori: I examensarbetet används några centrala teorier om språkundervisning och språkinlärning samt teorier om genus i skolan, nämligen biologiska förklaringar, socialpsykologiska förklaringar, teori om feminiserade skolan, teorier om maskulinitet och femininet. Metod: Kvalitativa metoder har använts för att samla information via en halvstrukturerad livsvärldsintervju och kvalitativa metoder har använts även för kvalitativ bearbetning av material, t ex att skapa mening ad hoc. Kvantitativa metoder bildar en mindre del av de använda metoderna. De kvantitativa metoderna har använts när författarna har bearbetat statistik och register. Resultat: Resultaten synliggör att de intervjuade lärarna är medvetna om betydelsen av genus för undervisning och bedömning i skolan. Lärarna uppfattar att genus är en viktig del av deras professionella identitet samt lärarroll och de använder olika strategier för att motverka förförståelse som är kopplat till elevers genus. Däremot upplever inte lärarna att särskilda undervisningsmetoder i just språkundervisning gynnar pojkar respektive flickor.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/51906
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (IPS)
Fil(er)
gupea_2077_51906_1.pdf (648.3Kb)
Datum
2017-03-07
Författare
Kielar, Jan
Karlsson, Ninis Restiana
Nyckelord
Genus
genusperspektiv
könsmedveten pedagogik
normkritisk pedagogik
prestation
moderna språk
Serie/rapportnr.
Kandidat
VT17 IPS LAU925/7:1
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV