Show simple item record

dc.contributor.authorKielar, Jan
dc.contributor.authorKarlsson, Ninis Restiana
dc.date.accessioned2017-03-07T09:34:15Z
dc.date.available2017-03-07T09:34:15Z
dc.date.issued2017-03-07
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/51906
dc.description.abstractSyfte: Syftet med studien är att beskriva och bidra med kunskap om språklärares syn på betydelse av genus för undervisning, lärande och bedömning i skolan. Teori: I examensarbetet används några centrala teorier om språkundervisning och språkinlärning samt teorier om genus i skolan, nämligen biologiska förklaringar, socialpsykologiska förklaringar, teori om feminiserade skolan, teorier om maskulinitet och femininet. Metod: Kvalitativa metoder har använts för att samla information via en halvstrukturerad livsvärldsintervju och kvalitativa metoder har använts även för kvalitativ bearbetning av material, t ex att skapa mening ad hoc. Kvantitativa metoder bildar en mindre del av de använda metoderna. De kvantitativa metoderna har använts när författarna har bearbetat statistik och register. Resultat: Resultaten synliggör att de intervjuade lärarna är medvetna om betydelsen av genus för undervisning och bedömning i skolan. Lärarna uppfattar att genus är en viktig del av deras professionella identitet samt lärarroll och de använder olika strategier för att motverka förförståelse som är kopplat till elevers genus. Däremot upplever inte lärarna att särskilda undervisningsmetoder i just språkundervisning gynnar pojkar respektive flickor.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesKandidatsv
dc.relation.ispartofseriesVT17 IPS LAU925/7:1sv
dc.subjectGenussv
dc.subjectgenusperspektivsv
dc.subjectkönsmedveten pedagogiksv
dc.subjectnormkritisk pedagogiksv
dc.subjectprestationsv
dc.subjectmoderna språksv
dc.titleGENUSPÅVERKAN I SPRÅKUNDERVISNING Språklärares syn på elevers prestationer i skolan utifrån ett genusperspektivsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitetswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record