• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att förenkla eller ej. Ordförråd, grammatisk metafor och abstraktion i läromedel anpassade för andraspråksläsare, med fokus på historieämnet.

Abstract
I uppsatsen studeras hur två läromedel anpassade för andraspråksläsare, Förstå språket och Överblick, skiljer sig språkligt från två läromedel som inte är anpassade för samma målgrupp, Prio Historia och SO-Serien. Studien utgår teoretiskt från systemisk funktionell grammatik och analysen fokuserar på den ideationella lexikogrammatiken utifrån ordförråd, grammatiska metaforer, abstrakta uttryck och deltagare. Resultatet visar att båda de anpassade läroböckerna använder grammatiska metaforer mindre varierat, frekvent och funktionellt än de icke anpassade läroböckerna. De använder också något färre ord som är typiska för skolspråket. Utöver detta syns två olika sätt att anpassa språket i de anpassade läroböckerna. Förstå språket utmärks av en förenkling genom ett vardagligare språk och ett minskat omfång, vilket ger upphov till ett större antal homonymer och betydelsetunna deltagare. Överblick utmärks istället av att språket inte förenklas utan istället når en abstrakt nivå som ligger närmare den typiska historiska diskursen och skolspråket.
Degree
Student essay
Other description
Språkvetenskapligt självständigt arbete, SSA136 15 hp Ämne: Svenska som andraspråk Termin: HT 2015 Handledare: Lotta Olvegård
URI
http://hdl.handle.net/2077/52290
Collections
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
Date
2017-05-02
Author
Almroth, Klas
Keywords
anpassade läromedel
ordförrådsindelning
grammatisk metafor
nominalisering
abstraktion
vardaglig abstraktion
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV