• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Kandidatuppsatser / Bachelor theses
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Neuroscience and Physiology / Institutionen för neurovetenskap och fysiologi
  • Kandidatuppsatser / Bachelor theses
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vetskap om Kunskap En kvalitativ studie om arbetsterapeuters upplevelse av kunskapsöverföring från utbildning till praxis

Sammanfattning
Bakgrund Överföringen av teoretisk kunskap till en praktisk inramning är ett ämne inom hälsovetenskapen och hälso-sjukvården som fått ett ökat intresse. Trots det har utbildade arbetsterapeuters upplevelse av hur deras utbildning förberett dem inför arbetslivet fått liten uppmärksamhet. Tillgänglig forskning inom ämnet visar att det finns en diskrepans mellan nyexaminerade arbetsterapeuters färdigheter och kunskaper och förväntningar som arbetsgivaren ställer på arbetsterapeuterna. Syfte Syftet med studien var att undersöka hur arbetsterapeuter upplever överföringen av kunskap från utbildningen till verksamheten Närhälsan rehab Västra Götalandsregionen. Metod Denna studien utforskade arbetsterapeuters upplevelse av ämnet genom kvalitativ metod baserad på ett holistiskt synsätt som utifrån ett helhetsperspektiv söker förklara sambandet mellan människa och hälsa. Urvalsgruppen bestod av fem yrkesverksamma arbetsterapeuter inom Närhälsan rehab. Data insamlades genom semistrukturerade intervjuer via telefon, Skype eller på informanternas arbetsplatser och analyserades i enlighet med Malteruds fyra steg av systematisk text kondensering. Resultat Resultat i studien visade att kunskapsöverföringen från utbildningen till Närhälsan rehab påverkades av flera faktorer. Hur arbetsklimatet såg ut och vilka ekonomiska ramar som fanns skapade olika förutsättningar för att använda den arbetsterapeutiska teoribildningen. Vidare visade resultatet att det var svårt att spåra ursprunget till den kunskap arbetsterapeuter använder i det dagliga arbetet inom Närhälsan rehab. Den verksamhetsförlagda utbildningen var en viktig faktor för att kunna koppla samman arbetsterapeutisk teori med arbetsterapeutisk praktik. Slutsats Sättet på vilket kunskapen från utbildningen kunde överföras och tillämpas i Närhälsan rehab berodde på vilka sammanhang och unika erfarenheter varje deltagare i studien erhållit tidigare i livet.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/52392
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Bachelor theses
Fil(er)
Bachelor Thesis (239.1Kb)
Datum
2017-05-30
Författare
Klasson, Andreas
Nylander, Anders
Nyckelord
arbetsterapi
kunskap
arbetsterapeutiska processmodeller
kunskapsöverföring
primärvård
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV