Pedagogisk atmosfär och syfte med högläsning - I förskola och förskoleklass
Sammanfattning
Syftet med den här studien är att undersöka pedagogers syfte med högläsning i förskola och
förskoleklass samt att undersöka vilka pedagogiska atmosfärer man kan urskilja inom
verksamheten vid högläsningstillfällen.
Pedagoger har intervjuats och högläsningstillfällen har observerats i fem verksamheter för
att besvara studiens frågeställningar. Studien bygger på den sociokulturella teorin där lärande
anses ske i samspel med andra. Vi har genom studien kunnat urskilja tendenser av alla
Johanssons (2011) pedagogiska atmosfärer i samtliga verksamheter, dock var det alltid en av
atmosfärerna som var mer framträdande vid varje observation. Vi har även genom studien
kunnat se att det ofta sker ett skifte mellan de pedagogiska atmosfärerna under olika
delsituationer av högläsning. Genom studien har vi fått reda på att pedagogernas samlade
syften för högläsning med barn är att de förväntas få ett utökat ordförråd, förståelse för sociala
samspel, kunskap kring problemlösning, erfarenheter av andra kulturer samt utökade
möjligheter till att själva bli goda läsare. Pedagogerna har även nämnt böcker och boksamtal
som goda källor till utvecklad kunskap inom andra skolämnen. En annan viktig aspekt av
högläsningen enligt pedagogerna i studien är att tillgodose barnens behov av vila eller en paus
under dagen.
Examinationsnivå
Student essay