Programmering som ett verktyg för lärande - Lärares uppfattningar om programmeringens bidrag till andra ämnen
Programming as a learning tool - Teachers' view of the contribution of programming to other subjects
Sammanfattning
Skolverket har fått i uppdrag av regeringen att införa
programmering i skolan, framförallt i matematikundervisningen.
Papert (1984) har beskrivit programmering som ett tankeverktyg.
Han hade en vidare syn än att bara tillämpa det i
matematikundervisningen, även fast mycket av hans forskning var
på matematik. Frågan blir då hur kan programmering användas
som ett tankevertyg utanför matematiken? För att undersöka detta
har lärare fått ge sin uppfattning i att använda programmering
som en del i undervisningen, de har då frågats om möjligheter och
utmaningar. Men även hur undervisningen kan utformas, fokus
har då legat på att se på överföringseffekter till andra ämnen.
Datainsamlingen har skett genom en fokusgrupp, där lärarna har
fått reflektera över programmeringsövningar samt en enkät där
lärarna har fått beskriva sin syn. Dessa båda metoder följdes upp
av en intervju för att utvärdera data. Uppsatsen visar att när
lärarna har lärt sig att programmera och implementerat det i sin
undervisning är de mer positiva till programmering. De ser även
fler möjligheter att använda programmering på olika sätt. Dels
kan de variera själva programmeringsundervisningen och dels kan
de använda det som ett lärverktyg i andra ämnen. Dock har de
svårt att beskriva konkret dessa sätt självständigt. Men fick de
resonera kring konkreta övningar såg de flera möjligheter. Till
hjälp för denna process har det presenterats en modell som
klassificerar programmeringsövningars möjligheter till att bidra
till andra ämnen. Modellen har 5 nivåer: ren programmering,
programmering + miljö, delar i datalogisk tänkande,
programmering som verktyg, programmering för att upptäcka
samband. Uppsatsen ska ses som en förstudie och skriver fram ett
möjligt angreppssätt på frågan.
Examinationsnivå
Student essay
Övrig beskrivning
The National Agency for Education has been commissioned by
the government to introduce programming at school, especially in
mathematics education. Papert (1984) has described programming
as a thinking tool. He had a wider vision than just applying it to
the mathematics education, although much of his research was in
mathematics. The question then becomes, how can programming
be used as a tool for thinking beyond mathematics? To investigate
this, teacher’s thoughts of using programming as part of the
teaching have been collected. They have been asked about
opportunities and challenges in this subject. They have also been
asked how the teaching in programming can be designed, focus
has been on looking at transfer effects to other subjects. The data
collection has taken place through a focus group, where the
teachers have reflected on programming exercises and a
questionnaire where the teachers have describe their views. These
two methods were followed by an interview to evaluate the data.
The result shows that when teachers have learned to program and
implement it in their teaching, they are more positive about
programming. They also see more opportunities to use
programming in different ways. For example to vary the
programming education, and they can also use it as a teaching
tool in other subjects. However, they have difficulties to describe
exactly how to do it. But when they have been shown different
exercises they saw more possibilities. To facilitate this process, a
model has been presented that classifies the ability of
programming to contribute to other subjects. The model has 5
levels: pure programming, programming + environment, parts of
computational thinking, programming as tool, programing to
discover connection. The essay is to be seen as a preliminary
study and a possible approach to this area.
Datum
2017-08-29Författare
Gerestrand, Anders
Nyckelord
Programmering
datalogiskt tänkande
transfer
procedural retorik skola
IKT
lärande
lärare
digitala verktyg
fokusgrupp
intervju
enkät
Serie/rapportnr.
2017:103
Språk
swe