• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

BILDNINGENS PIONJÄRER OCH DERAS UTMANINGAR Liberal Arts som motstånd mot instrumentell utbildning

Abstract
Syfte: Syftet med studien var att närmare undersöka hur det går att förstå studierna av Kandidatprogrammet i Liberal Arts vid Göteborgs Universitet utifrån studenternas upplevelser av att studera en icke-instrumentell utbildning. Teori: Som teoretiskt perspektiv användes Foucaults maktperspektiv samt Foucaults perspektiv på motmakt och motstånd. Även begrepp från Stephen Ball användes. Metod: Metoden var en fallstudie med fenomenologisk och hermeneutisk utgångspunkt. Fallstudien bestod av registerdata, enkätstudie och intervjustudie. Den kvalitativa intervjustudien var central och fokus låg på studenternas egna upplevelser. Resultat: Resultatet visade att studenterna bemöttes med oförståelse och ifrågasättande av omgivningen vilket bidrar till att det sker en ”utgallring” av studenter från programmet. Endast de mest övertygade blir kvar och stärks i sin tro på de förmågor programmet ger. Programstudenterna uppfattar och utövar explicit och implicit ett motstånd mot övriga utbildningssystemet och instrumentell utbildning. Det sker alltså en normaliseringsprocess riktat mot programmet och dess studenter men studenterna utövar ett motstånd mot denna normaliseringsprocess och vägrar de normaliserande diskurserna tillträde och påverkan.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/53873
Collections
  • Kandidatuppsatser (IPS)
View/Open
gupea_2077_53873_1.pdf (333.2Kb)
Date
2017-09-29
Author
Johansson, Victor
Keywords
liberal Arts
instrumentell utbildning
bildning
motstånd
humaniora
Series/Report no.
Kandidat
VT17 IPS PEDG14:6
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV