BILDNINGENS PIONJÄRER OCH DERAS UTMANINGAR Liberal Arts som motstånd mot instrumentell utbildning
Sammanfattning
Syfte:
Syftet med studien var att närmare undersöka hur det går att förstå studierna av Kandidatprogrammet i Liberal Arts vid Göteborgs Universitet utifrån studenternas upplevelser av att studera en icke-instrumentell utbildning.
Teori: Som teoretiskt perspektiv användes Foucaults maktperspektiv samt Foucaults perspektiv på motmakt och motstånd. Även begrepp från Stephen Ball användes.
Metod:
Metoden var en fallstudie med fenomenologisk och hermeneutisk utgångspunkt. Fallstudien bestod av registerdata, enkätstudie och intervjustudie. Den kvalitativa intervjustudien var central och fokus låg på studenternas egna upplevelser.
Resultat: Resultatet visade att studenterna bemöttes med oförståelse och ifrågasättande av omgivningen vilket bidrar till att det sker en ”utgallring” av studenter från programmet. Endast de mest övertygade blir kvar och stärks i sin tro på de förmågor programmet ger. Programstudenterna uppfattar och utövar explicit och implicit ett motstånd mot övriga utbildningssystemet och instrumentell utbildning. Det sker alltså en normaliseringsprocess riktat mot programmet och dess studenter men studenterna utövar ett motstånd mot denna normaliseringsprocess och vägrar de normaliserande diskurserna tillträde och påverkan.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2017-09-29Författare
Johansson, Victor
Nyckelord
liberal Arts
instrumentell utbildning
bildning
motstånd
humaniora
Serie/rapportnr.
Kandidat
VT17 IPS PEDG14:6
Språk
swe