• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Kandidatuppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

BILDNINGENS PIONJÄRER OCH DERAS UTMANINGAR Liberal Arts som motstånd mot instrumentell utbildning

Sammanfattning
Syfte: Syftet med studien var att närmare undersöka hur det går att förstå studierna av Kandidatprogrammet i Liberal Arts vid Göteborgs Universitet utifrån studenternas upplevelser av att studera en icke-instrumentell utbildning. Teori: Som teoretiskt perspektiv användes Foucaults maktperspektiv samt Foucaults perspektiv på motmakt och motstånd. Även begrepp från Stephen Ball användes. Metod: Metoden var en fallstudie med fenomenologisk och hermeneutisk utgångspunkt. Fallstudien bestod av registerdata, enkätstudie och intervjustudie. Den kvalitativa intervjustudien var central och fokus låg på studenternas egna upplevelser. Resultat: Resultatet visade att studenterna bemöttes med oförståelse och ifrågasättande av omgivningen vilket bidrar till att det sker en ”utgallring” av studenter från programmet. Endast de mest övertygade blir kvar och stärks i sin tro på de förmågor programmet ger. Programstudenterna uppfattar och utövar explicit och implicit ett motstånd mot övriga utbildningssystemet och instrumentell utbildning. Det sker alltså en normaliseringsprocess riktat mot programmet och dess studenter men studenterna utövar ett motstånd mot denna normaliseringsprocess och vägrar de normaliserande diskurserna tillträde och påverkan.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/53873
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (IPS)
Fil(er)
gupea_2077_53873_1.pdf (333.2Kb)
Datum
2017-09-29
Författare
Johansson, Victor
Nyckelord
liberal Arts
instrumentell utbildning
bildning
motstånd
humaniora
Serie/rapportnr.
Kandidat
VT17 IPS PEDG14:6
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV