• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vad har en superhjälte, ett barn och en medelålders kvinna gemensamt? En studie om interaktion mellan djurkaraktärer i bilderböcker.

Abstract
Vi har gjort en litteraturanalys av tre bilderböcker med djurkaraktärer för att se vilka sociala interaktioner som böckerna innehåller. Vi har även studerat hur karaktärernas relationer framställs samt hur dessa kan kopplas till barns socialiseringsprocess i förskolan. Bakgrunden till studien tar sin utgångspunkt i den bristande forskningen kring sociala interaktioner i bilderböcker skrivs fram samt hur barn tar till sig dessa interaktioner. Vi ville därför analysera de tre mest utlånade bilderböckerna från Göteborgsstadsbibliotek 2016 för att undersöka detta. De tre mest utlånade bilderböckerna var: Bamse och lejonet, Mamma Mu simmar och Findus flyttar ut. Vi har tagit hjälp av litteraturvetenskapliga analysbegrepp som personskildring, fokalisering, synvinkel och ikonotext. Som grund i hur vi ser på litteraturen har vi använt narratologi och som grund för hur vi diskuterar interaktionen karaktärerna emellan samt barnet och boken emellan har vi använt symbolisk interaktionism. Som stöd för analysen har tidigare forskning om bilderboken och antropomorfism tillfört ingångar för att studera bilderbokens funktion och uppbyggnad kopplat till förskolan. Resultatet av analysen visade att de karaktärer som studerats hanterar situationer och relationer som även kan förekomma barn emellan samt barn och vuxna emellan på förskolan. Karaktärerna visar på olikheter inom både åsikter och förhållningssätt, ibland används detta för att föra handlingen framåt och ibland för att förstärka karaktärernas personligheter. De karaktärer som studerats och de interaktioner som bilderböckerna innehöll har en stark förankring i det som barn kan tänkas möta i förskolans kontext.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/53920
Collections
  • Examensarbete grundnivå
View/Open
gupea_2077_53920_1.pdf (733.9Kb)
Date
2017
Author
Witte, Caroline
Zackrisson, Marie
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV