• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vad har en superhjälte, ett barn och en medelålders kvinna gemensamt? En studie om interaktion mellan djurkaraktärer i bilderböcker.

Sammanfattning
Vi har gjort en litteraturanalys av tre bilderböcker med djurkaraktärer för att se vilka sociala interaktioner som böckerna innehåller. Vi har även studerat hur karaktärernas relationer framställs samt hur dessa kan kopplas till barns socialiseringsprocess i förskolan. Bakgrunden till studien tar sin utgångspunkt i den bristande forskningen kring sociala interaktioner i bilderböcker skrivs fram samt hur barn tar till sig dessa interaktioner. Vi ville därför analysera de tre mest utlånade bilderböckerna från Göteborgsstadsbibliotek 2016 för att undersöka detta. De tre mest utlånade bilderböckerna var: Bamse och lejonet, Mamma Mu simmar och Findus flyttar ut. Vi har tagit hjälp av litteraturvetenskapliga analysbegrepp som personskildring, fokalisering, synvinkel och ikonotext. Som grund i hur vi ser på litteraturen har vi använt narratologi och som grund för hur vi diskuterar interaktionen karaktärerna emellan samt barnet och boken emellan har vi använt symbolisk interaktionism. Som stöd för analysen har tidigare forskning om bilderboken och antropomorfism tillfört ingångar för att studera bilderbokens funktion och uppbyggnad kopplat till förskolan. Resultatet av analysen visade att de karaktärer som studerats hanterar situationer och relationer som även kan förekomma barn emellan samt barn och vuxna emellan på förskolan. Karaktärerna visar på olikheter inom både åsikter och förhållningssätt, ibland används detta för att föra handlingen framåt och ibland för att förstärka karaktärernas personligheter. De karaktärer som studerats och de interaktioner som bilderböckerna innehöll har en stark förankring i det som barn kan tänkas möta i förskolans kontext.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/53920
Samlingar
  • Examensarbete grundnivå
Fil(er)
gupea_2077_53920_1.pdf (733.9Kb)
Datum
2017
Författare
Witte, Caroline
Zackrisson, Marie
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV