• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Digitalt eller inte? En kvalitativ jämförelse av lärares syn på digitala läromedel och läroböcker i matematik

Digital or not? A qualitative comparison of teachers’ attitude towards digital study materials and textbooks in mathematics.

Abstract
Syftet med den här studien att ta reda på hur lärare ser på digitala läromedel och läroböcker i ämnet matematik. En kvalitativ intervjuguide valdes som metod där sex olika lärare intervjuades. Respondenterna fick besvara frågor om hur undervisningen kan utvecklas med hjälp av digitala läromedel eller läroböcker, hur läroböcker eller digitala läromedel kan stötta elever med matematiska svårigheter och om lärarna undervisar på det sättet som de vill eller inte. Resultaten analyseras i form av en tematisk analys, där resultatet visar att det råder delade meningar bland respondenterna huruvida digitala läromedel eller läroböcker är det optimala sättet att lära ut matematik på. Vidare skildras resultaten utifrån ett sociokulturellt perspektiv samt via ramverktyget TPACK. Anmärkningsvärt i den här studien är att det finns enorma skillnader i hur lärarna anser att en matematikundervisning ska se ut. Självständigt arbete, läroboksfria lektioner och en undervisning med laborativa material benämns under resultatdelen. Den här studien bidrar till att visa hur pedagoger kan använda läroböcker och digitala läromedel i undervisningen, vilka konsekvenser som användandet av digitala läromedel eller läroböcker medför i skolan samt hur läroböcker eller digitala läromedel kan fungera som ett stöttningsverktyg för eleverna.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/54720
Collections
  • Magisteruppsatser (IDPP)
View/Open
gupea_2077_54720_1.pdf (598.0Kb)
Date
2017-12-18
Author
Kaspersson, Adam
Keywords
Läromedel, lärobok, digitala läromedel, IKT, lärare, synsätt, attityd
Series/Report no.
VT17-2930-018-L6XA1A
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV