• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Magisteruppsatser (IDPP)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Subtraktion i matematikläroböcker för årkurs 1-3.

Subtraction in mathematics textbooks grade 1-3.

Abstract
Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om på vilket sätt subtraktion framställs i svenska matematikläroböcker. Utifrån det syftet har två forskningsfrågor formulerats enligt följande; På vilket sätt framställs subtraktion i matematikläroböckerna, Eldorado, Favorit matematik och Prima matematik för årskurs 1-3? Vilka typer av kontextbundna subtraktionsuppgifter finns i matematikläroböckerna Eldorado, Favorit matematik och Prima matematik för årskurs 2, och hur ser fördelningen mellan dessa uppgifter ut? För att besvara forskningsfrågorna har en innehållsanalys av de tre matematikläroböckerna gjorts. Totalt har 18 matematikläroböcker för årskurs 1-3 och 3 lärarhandledningar för årskurs 1 analyserats. Böckerna har analyserats utifrån följande viktiga aspekter vid lärandet av subtraktion: uppdelning av tal, likhetstecknets betydelse, relationen mellan addition och subtraktion, uppställning av subtraktion med växling samt olika typer av kontextbundna subtraktionsuppgifter; ta bort, kombinera och jämföra. Resultaten visar att samtliga tre matematikläroböcker svarar mot att ge eleverna möjlighet att tillägna sig kunskaper om tals uppdelning och relationen mellan addition och subtraktion. Samtliga böcker lyfter även fram att subtraktion kan innefatta olika situationer och att det är av vikt att eleverna förstår det för att utveckla olika beräkningsstrategier för subtraktion. Resultaten indikerar dock att de olika kontextbundna subtraktionsuppgifterna, i de analyserade matematikläroböckerna, tenderar att domineras av två av kategorierna för kontextbundna subtraktionsuppgifter, och där resterande kategorier i betydligt lägre frekvens är representerade. Att matematikläroböckerna brister på vissa områden samt att matematikundervisningen i Sverige domineras av matematikläroböcker (Skolinspektionen, 2009, TIMSS, 2012), påvisar vikten av att lärare har den matematiska och matematikdidaktiska kunskapen för att granska matematikläroböcker.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/54906
Collections
  • Magisteruppsatser (IDPP)
View/Open
gupea_2077_54906_1.pdf (810.3Kb)
Date
2018-01-10
Author
Lindvall, Emma
Keywords
Subtraktion, matematikläroböcker, kontextbundna subtraktionsuppgifter
Series/Report no.
VT17-2930-035-L3XA1A
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV