• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Kandidatuppsatser (IDPP)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Kandidatuppsatser (IDPP)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hur hänger läsningen ihop med lösningen? En enkätstudie om elevers tolkning av textuppgifter

How does reading connect with solving? A survey-study of pupils decoding of word problems

Abstract
Detta examensarbete är en kvalitativ enkätsstudie som handlar om hur elever uppfattar och tolkar matematiska textuppgifter som beskriver subtraktionssituationer. Internationella jämförelser under 2000-talet visar att svenska elever presterar dåligt i såväl läsförståelse som matematik. Den här studien syftar till att förstå hur elever tolkar textuppgifter och hur språket i uppgiften påverkar elevens lösning för att kunna åstadkomma en undervisning som fokuserar på att utveckla enkodningsförmågan. Frågeställningen som undersöks är hur eleverna tolkar textuppgifter som beskriver olika subtraktionssituationer. I analysen av datan har fokus varit på elevernas korrekta enkodning av textuppgifterna och inte på en korrekt matematisk beräkning. Resultaten pekar dels på att det finns vissa situationer som eleverna inte självklart tolkar som subtraktionssituationer vilket kan leda till problem, dels på att eleverna i vissa sammanhang verkar påverkas negativt av signalord i textuppgifterna. De didaktiska konsekvenserna av resultaten skulle kunna tänkas vara att lärare behöver göra eleverna medvetna om de olika situationerna som används för att beskriva subtraktion och att subtraktion inte är synonymt med att ”ta bort”. En annan didaktisk konsekvens som resultaten leder till är att läraren redan i en tidig ålder behöver ge eleverna hållbara strategier och fokusera på att utveckla den matematiska läsförståelsen.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/55294
Collections
  • Kandidatuppsatser (IDPP)
View/Open
gupea_2077_55294_1.pdf (757.0Kb)
Date
2018-02-07
Author
Eriksson, Sara
Keywords
matematik, textuppgifter, läsförståelse, subtraktion, subtraktionssituationer
Series/Report no.
HT17-2930-017-L6XA1A
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV