• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hur autentiska är dialoger i sfi-läromedel? En jämförande studie av kommunikativ kompetens i olika samtal.

Abstract
Denna studies syfte var att jämföra två dialoger från sfi-läromedel med två liknande dialoger inspelade i en autentisk kontext för att undersöka om, och i så fall hur inter-aktionen skiljde sig åt. Utifrån denna jämförelse undersöktes vilka kommunikativa kompetenser läromedelsdialogerna och dess tillhörande material fokuserar på. Dialogerna från autentiska kontexter genomfördes och spelades in av uppsats-författaren. Samtliga dialoger transkriberades och utifrån dessa transkriberingar gjordes en kvantitativ och kvalitativ analys och jämförelse mellan dialogerna. Analysen utgick bl.a. från de samtalsanalytiska koncept som är aktuella inom forskningsdisciplinen Conversation Analysis. Det material som tillhör läromedels-dialogerna analyserades kvalitativt. Slutligen analyserades studiens resultat i för-hållande till tidigare forskning om bl.a. kommunikativa kompetenser. Resultatet visar att det finns både kvantitativa och kvalitativa skillnader mellan läromedelsdialogerna och dialogerna som spelats in i autentiska kontexter. Somliga av dessa skillnader beror troligen på läromedelsdialogernas skriftliga ursprung. Det finns även skillnader mellan dialogerna som spelats in i autentiska kontexter samt läromedelsdialogerna emellan. Studien visar att läromedlen inte utgör ett lämpligt material för att utveckla diskurskompetens/textuell kompetens eftersom dialogerna inte visar hur turtagningen i samtal går till. En annan brist är att läromedlen inne-håller få (den ena dialogen) eller inga (den andra dialogen) moment som explicit uppmärksammar samtalets normer och struktur vilket får konsekvenser för samtliga kommunikativa kompetenser. Studien visar vikten av att lärare inte förlitar sig på enbart ett läromedelsmaterial för att utveckla inlärares kommunikativa kompetens. Läromedlen behöver kompletteras med annat undervisningsmaterial utifrån inlärarnas tidigare kunskaper och erfarenheter, intressen och behov samt innefatta erfarenheter från studier av autentiska kommunikativa situationer.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/55328
Collections
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
View/Open
Uppsats (613.5Kb)
Date
2018-02-08
Author
Skoglund, Emma
Keywords
samtal
läromedelsdialog
sfi
kommunikativa kompetenser
Conversation Analysis
andraspråksutveckling
Series/Report no.
Uppsats
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV