Hur autentiska är dialoger i sfi-läromedel? En jämförande studie av kommunikativ kompetens i olika samtal.
Sammanfattning
Denna studies syfte var att jämföra två dialoger från sfi-läromedel med två liknande dialoger inspelade i en autentisk kontext för att undersöka om, och i så fall hur inter-aktionen skiljde sig åt. Utifrån denna jämförelse undersöktes vilka kommunikativa kompetenser läromedelsdialogerna och dess tillhörande material fokuserar på.
Dialogerna från autentiska kontexter genomfördes och spelades in av uppsats-författaren. Samtliga dialoger transkriberades och utifrån dessa transkriberingar gjordes en kvantitativ och kvalitativ analys och jämförelse mellan dialogerna. Analysen utgick bl.a. från de samtalsanalytiska koncept som är aktuella inom forskningsdisciplinen Conversation Analysis. Det material som tillhör läromedels-dialogerna analyserades kvalitativt. Slutligen analyserades studiens resultat i för-hållande till tidigare forskning om bl.a. kommunikativa kompetenser.
Resultatet visar att det finns både kvantitativa och kvalitativa skillnader mellan läromedelsdialogerna och dialogerna som spelats in i autentiska kontexter. Somliga av dessa skillnader beror troligen på läromedelsdialogernas skriftliga ursprung. Det finns även skillnader mellan dialogerna som spelats in i autentiska kontexter samt läromedelsdialogerna emellan. Studien visar att läromedlen inte utgör ett lämpligt material för att utveckla diskurskompetens/textuell kompetens eftersom dialogerna inte visar hur turtagningen i samtal går till. En annan brist är att läromedlen inne-håller få (den ena dialogen) eller inga (den andra dialogen) moment som explicit uppmärksammar samtalets normer och struktur vilket får konsekvenser för samtliga kommunikativa kompetenser.
Studien visar vikten av att lärare inte förlitar sig på enbart ett läromedelsmaterial för att utveckla inlärares kommunikativa kompetens. Läromedlen behöver kompletteras med annat undervisningsmaterial utifrån inlärarnas tidigare kunskaper och erfarenheter, intressen och behov samt innefatta erfarenheter från studier av autentiska kommunikativa situationer.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2018-02-08Författare
Skoglund, Emma
Nyckelord
samtal
läromedelsdialog
sfi
kommunikativa kompetenser
Conversation Analysis
andraspråksutveckling
Serie/rapportnr.
Uppsats
Språk
swe